3 hotte træningsformer

Hot yoga, crossfit og zumba har du måske allerede prøvet, men hvad bliver det nye hotte på træningsfronten? Læs med her, og bliv opdateret, når personlig træner Lars Kristensen giver sit bud på tre nye sprintere inden for træning.

Læs om 3 nye træningsformer

Måske har du allerede siddet i lotusstilling og svedt i et opvarmet lokale og hevet tunge bildæk tværs over et betongulv i jagten på din sundhed. Både hot yoga og crossfit er nemlig to træningsformer, som de seneste år har indtaget det danske træningslandskab med storm.

Men tiderne skifter, og vi har taget pulsen på, hvad der bliver det næste nye på træningsfronten.

Flere sociale træningsformer

Her tegner sig et tydeligt billede. Vi vil rigtig gerne være sociale, når vi træner. Og så bliver klatring, udfordrende forhindringsløb og det at få professionel hjælp til at forme din krop og højne din sundhed de største tendenser de kommende år. Det spår Lars Kristensen, Manager of Personal Training i Fitness World, som fortæller om de nye tendenser her.
Træning og fysisk aktivitet er efterhånden blevet en mulighed for mange for at mødes med venner og veninder og bliver opdateret på, hvordan ugen er gået, imens løbebåndet ruller. Træning og fysisk aktivitet bevæger sig væk fra “den sure pligt” og bliver i stedet for mange til “to fluer med ét smæk”, fordi det er muligt at pleje de sociale relationer, imens man gør noget godt for kroppen.

Læs også: Få en god start i træningscenteret

1.

Udfordrende forhindringsløb

En træningstendens i udvikling er Obstacle Course Racing, også kaldt OCR. Det er en form for forhindringsløb, som kort sagt er en løberute med udfordringer, hvor du skal klatre op og ned ad stiger, hoppe ned i huller og op ad vægge samt bære tunge sandsække. Det er altså ikke “bare” et løb i en skov, som du normalt forbinder med forhindringsløb.

Interessen for OCR er så småt ved at blive vakt i Danmark, hvilket løbet Nordic Race, der er afholdt 15 gange herhjemme i år, er et godt eksempel på. Jeg tror, at denne træningstendens vil erstatte mange halvmaratoner de kommende år. Det er en fed måde at dyrke sport på, fordi det ikke “kun” er et løb, men først og fremmest en konkurrence om overhovedet at fuldføre.

Dernæst skal du klare alle udfordringerne, samtidig med at nogle måske har fokus på tid. Flere løber i par eller større grupper. På den måde er de sammen om at gennemføre løbet og kan gejle hinanden op og hjælpe hinanden igennem udfordringerne. Flere steder i verden dyrker nogle det i så høj grad, at de rejser rundt for at deltage i forskellige løb, og OCR giver dermed mulighed for at være rigtig social med andre, som du rejser og træner med.

2.

Klatring i fællesskab

De etablerede træningsklubber såsom fodbold- og håndboldklubber kender vi alle, men i dag starter flere privatpersoner, der brænder for en bestemt træningsaktivitet, små klubber op. Det gør klub-træningen knap så kommerciel. Klatring er en af de træningsformer, jeg spår til at blive mere interessant at dyrke i klub-regi.

Umiddelbart ser mange klatring som en individuel sport, men når man klatrer sammen med andre, assisterer man hinanden og presser hinanden til at blive bedre i træningsøjeblikket. Derfor tror jeg, at klatring som træningsform bliver mere efterspurgt de næste år. Så er der naturligvis også mange gevinster ved klatring i form af, at du både bliver stærkere og sundere. Det er dog nødvendigvis ikke målet i sig selv. Det er fællesskabet.

I de allerede eksisterende klatreklubber starter du typisk med en introduktionstime, hvor du bliver lært op i at kunne klatre selv. Du kan komme og gå, som du vil. Når du klatrer, kan du tage bestemte ruter på klatrevæggen, så du kan se, om du rykker dig i forhold til tid og ruternes sværhedsgrader.

3.

Track dig selv

At fokusere på sine personlige mål og få hjælp af en professionel er også en tendens, som vil stige markant de næste par år. Det bliver mere udbredt at opsøge kvalificeret hjælp og vejledning for at nå sine mål til eksempelvis vægttab, muskelbygning og sundhed. Et af de nyeste remedier til at få styr på sine mål og sin vej dertil er at få foretaget en kropsanalyse via en bodytracker.

En bodytracker er grundlæggende en avanceret vægt, som blandt andet kan måle muskelmasse, fedtprocent og give indblik i mængden af det farlige fedt omkring organerne. Maskinen har dermed i høj grad fokus på sundhed og ikke kun træning. I forhold til at planlægge din træning er den et effektivt redskab til at måle dit udgangspunkt, og hvorvidt du løbende rykker dig i forhold til dine ønskede mål.

Læs også: Træning for de dovne

Om eksperten

Lars Kristensen har arbejdet med udvikling af personlig træning i Fitness World i fem år. Samtidig arbejder han også med de innovative tiltag som sundheds- og træningskæden allerede tilbyder.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto