Guide: 5 alternativer til salt i maden

Hele ni ud af 10 danskere spiser for meget salt. Vi har samlet fem gode alternativer til salt, når du skal fremhæve smagen i din mad.

Salt

Det er tit det, der liiige mangler – salt. Den hvide smagsgiver er danskernes foretrukne, men ifølge Fødevarestyrelsen er vi også lidt for glade for salt mad.

Faktisk får 90 procent af danskerne mere salt end det anbefalede maksimum på 5-6 gram om dagen, hvilket svarer cirka til en teskefuld.

For meget salt kan være medvirkende årsag til forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og mavekræft – så der er god grund til ikke at overdrive sit forbrug.

Husk de andre grundsmage

Salt er et godt krydderi, fordi det fremhæver de andre ingrediensers naturlige smag. Men det er heller ikke den eneste smag, man skal forholde sig til, hvis man vil have madens nuancer til at danse på tungen.

Der er i alt fem ”grundsmage”, hvor salt er en af dem. De fire andre er: sødt, surt, bittert og umami, og er mindst lige så vigtige som salt, hvis du vil have et velsmagende og afbalanceret måltid.

Fem gode alternativer til salt

At skrue ned for saltet handler i høj grad om tilvænning. Men der er faktisk mange gode alternativer, hvis du vælger at lade saltkværnen stå over en omgang.

Det er heldigvis også nemt at finde salterstatning i dit nærmeste supermarked, hvis du da ikke allerede har dem stående i køkken- eller køleskabet.

1.

Sojasauce

De fleste tænker nok wok eller sushi, når det kommer til sojasauce, fordi det passer rigtig godt til det asiatiske køkken. Men faktisk fungerer saucen også rigtig godt i det klassiske danske køkken. Put et skvæt i frikadellerne eller i gryderetten og dosér lidt ad gangen, til du rammer din foretrukne smag.

I Kikkomans saltreducerede sojasauce er der blot 9,1 gram salt per 100 ml. Det er et rigtig godt alternativ til det hvide drys, og den saltreducerede udgave er lige så fyldig og alsidig som Kikkomans almindelige sojasauce.

2.

Fiskesauce

Fiskesauce kan også bruges i stedet for køkkensalt. Ligesom soja passer det godt til asiatisk mad, men kan også bruges til marinering, saucer og generelt saltning.

Frygt ikke den specielle lugt, den forsvinder, når det bliver blandet i maden. Dosér med omhu, da saltkoncentrationen i fiskesauce er noget højere end i sojasauce.

3.

Tang

Den nori-tang, som bruges til sushi, kan også bruges til at salte alt lige fra kød, gryderetter, salater og wok. Smagen er ikke lige så distinkt som eksempelvis fiskesauce og går godt til det meste.

Tangen kommer i de velkendte firkantede sushi-plader, men hvis de tørres i ovnen, kan de let pulveriseres i en morter eller grønsagshakker. Drysset opbevares i en lufttæt beholder og tilsættes i maden efter behov.

4.

Oliven

Grønne oliven uden sten kan tørres i ovnen og efterfølgende bruges i både kødretter som eksempelvis frikadeller, farsbrød, millionbøf eller en kødsovs.

Olivenerne tørres i 10-12 timer ved cirka 50-60 grader i ovnen, indtil de er små og mørkegrønne. Hold øje med det undervejs, for tørretiden afhænger af olivenernes størrelse og ovnens ydeevne.

5.

Parmesanost

Riv parmesanosten fint på et rivejern, så kan det let drysses på mad, blandes i saucer, kødretter eller salater. På den måde er det nemt at dosere den salte smag, parmesanosten har, uden at den kommer til at tage overhånd.

Parmesan passer ikke så godt til det asiatiske køkken, men er et rigtig godt saltalternativ til eksempelvis fransk og italiensk mad. De fleste oste har et højt saltindhold (pr. 100 gram), og hvis ikke parmesanost passer godt til din ret, kan du forsøge med eksempelvis feta eller mozzarella i stedet.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto