5 sunde hverdagsvaner med bonuseffekt

Det behøver ikke at være surt at leve sundt. Med små justeringer kan du nemt ændre dine sundhedsvaner. Her får du fem tips til en sundere hverdag.

sunde vaner

At være sund og rask er altafgørende for at få hverdagen til at fungere med arbejde, familieliv og alverdens aftaler for både forældre og børn. Ved bare at ændre få ting i dagligdagen, kan du få en hverdag fyldt med sunde vaner og nyde herligheden af bonuseffekterne smitte af på dit humør, energi og helbred.

1.

Fyld på med fuldkorn

Fuldkorn er guldkorn, fordi de indeholder masser af sunde fibre, antioxidanter, vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer. De giver både energi og booster din sundhed. Foruden at forebygge og beskytte mod en række livsstilssygdomme fylder de godt i maven, og undersøgelser har faktisk vist, at risikoen for overvægt reduceres, hvis vi spiser fuldkorn. Det er helt klart en af de sunde vaner, der er nemme at indføre.

Prøv: Fuldkornspasta med grønkål, chili og pancetta  

Bonus: Holder tarmene i form

Fuldkorn og fibre gavner også fordøjelsen og hele tarmsystemet. Fibrene gør nemlig tarmene mere elastiske, så de får lettere ved at arbejde med det, som skal passere gennem systemet. Desuden giver fibrene i fuldkorn tarmindholdet fylde og sætter gang i tarmene, så du holder maven og fordøjelsen i topform.

Ekstra bonus: Beskytter mod brystkræft

Forskning peger på, at fuldkornsprodukter som rugbrød og havregryn indeholder forskellige stoffer, som kan virke forebyggende på brystkræft. Kostfibrene binder nemlig overskydende østrogen, fører det ud med afføringen og nedsætter østrogenniveauet i blodet og dermed risikoen for brystkræft.

2.

Lav knibeøvelser

Når du efterhånden har mestret knibeøvelserne, kan du lave dem overalt, alle tider på døgnet, uden at nogen lægger mærke til det. Så det er bare med at komme i gang!

Du har sikkert hørt det tusindvis af gange, men faktisk er det lige så vigtigt at træne musklerne i bækkenbunden som kroppens øvrige muskler. Hvis du synes, at knibeøvelser er kedelige, så er den gode nyhed, at det tager få minutter at holde bækkenbunden i form, og træner du flittigt, kan du holde underlivet nøjagtigt lige så ungt, som da du var 20!

Bonus: Undgå drypperiet

Én ud af fire kvinder over 35 år har problemer med at holde på vandet, og ofte skyldes det en svag bækkenbund som følge af fysiske og hormonelle ændringer i forbindelse med graviditet, fødsel eller overgangsalderen. Hvis musklerne i bækkenbunden er for svage, kan helt almindelige dagligdags aktiviteter som løft, hoste, latter og løb gøre, at du ikke kan holde tæt.

Ekstra bonus: Bedre orgasmer

En stærk bækkenbund booster også sexlivet. Ved at lave knibeøvelser opnår du ikke kun øget kropsbevidsthed og større kontrol over underlivet. Du bliver også bedre til at bruge bækkenbundsmusklerne aktivt under sex og opnår bedre føling med dine orgasmer, som også bliver mere intense. Samtidig vil du kunne knibe dig frem til en orgasme, fordi du på den
måde masserer dit g-punkt.

Læs også: Det sker i din krop, når du har sex 

3.

Træk vejret bedre

Med travle hverdage og hænderne fulde, er det utrolig vigtigt at stoppe op og tage nogle dybe vejrtrækninger. Det giver en mere balanceret hverdag og langt mere overskud.

20.000. Så mange gange trækker du vejret i løbet af et døgn. Ilt er således kroppens vigtigste næringsstof, og trækker du ikke vejret optimalt, får cellerne ikke den næring, som de har brug for, og resultatet er en træt krop, der mangler brændstof. Åndedrættet er altså helt afgørende for både din fysiske og mentale sundhed. Din krop kan simpelthen ikke fungere optimalt, hvis den ikke får tilstrækkeligt med ilt.

Bonus: Sænker stressniveauet

Din vejrtrækning og dit stressniveau hænger tæt sammen. Jo mere belastet din krop er af stress, jo hurtigere trækker du vejret. Men ved at have fokus på vejrtræningen og på at trække vejret helt ned i maven stimulerer du det parasympatiske nervesystem, og det er med til at reducere frigørelsen af stresshormoner og derved mindske dit stressniveau og få dig til at slappe bedre af. En af de sunde vaner, som kan gøre en stor forskel i hverdagen, både på jobbet og derhjemme.

Ekstra bonus: Masserer tarmene

Åndedrætsmusklen hænger muskel- og bindevævsmæssigt sammen med lungerne, hjertet og de indre organer, men også med dine tarme. En overfladisk og forkert vejrtrækning påvirker derfor ikke kun kredsløbet, men har også stor indflydelse på fordøjelsen. Åndedrætsmusklerne fungerer nemlig som en form for massageapparat, og ved at trække vejret ordentligt masserer du de indre organer og holder gang i tarmene, så du undgår forstoppelse, oppustethed og mavegener.

4.

Brug kroppen

Træning, motion og daglig aktivitet er ikke til at komme udenom, hvis du vil holde kroppen sund og stærk. Jo mere du motionerer og får pulsen op, jo længere lever du, og ifølge undersøgelser vinder du faktisk hele 15 timers ekstra levetid, for hver time du motionerer.

Bonus: Beskytter mod sygdom.

Motion er den bedste medicin, og der synes næsten ikke at være nogen grænse for, hvor meget godt fysisk aktivitet gør for din sundhed. Motion styrker knogler, muskler, bindevæv og kredsløb. Det nedsætter risikoen for en lang række alvorlige sygdomme som hjerte-karsygdomme, sukkersyge og visse kræftformer, og samtidig booster motion immunforsvaret ved at øge antallet af hvide blodlegemer, så forkølelse, influenza og infektioner ikke så let bider sig fast. Samtidig fyrer motion op under humøret og nedsætter risikoen for stress og depression. En god grund til at investere i denne sunde vane.

Ekstra bonus: Booster hjernen

Motion øger blodgennemstrømningen til hjernen og fører mere ilt til cellerne. Samtidig stimuleres produktionen af BDNF; et protein, der danner nye hjerneceller. Fysisk aktivitet får samtidig hippocampus – det område i hjernen, der har med indlæring og hukommelse at gøre – til at vokse, og nedsætter en række aldringsprocesser i hjernen.

5.

Husk tandbørsten

Det er vigtigt at børste tænderne grundigt og bruge tandtråd hver dag, hvis du vil undgå, at der dannes bakterier i munden, der giver dårlig ånde og risiko for sygdomme i tandkødet. Desuden bør du få tjekket og renset tænder jævnligt hos tandlægen, da munden sladrer om din sundhedstilstand, og alvorlige sygdomme som diabetes og visse kræfttyper kan ses i mundhulen og spyttet.

Læs også: 8 myter om bakterier 

Bonus: Holder hjertet sundt

Bakterier og betændelse i tandkødet betyder mere for din sundhed, end man hidtil har troet. Faktisk er der sammenhæng mellem mundbakterier og flere alvorlige sygdomme, blandt andet hjerte-kar-sygdomme, knogleskørhed, sukkersyge, luftvejsproblemer, ja, selv din hjernefunktion. Undersøgelser har nemlig vist, at hukommelsen er dårligere hos mennesker, som mangler tænderne.

Ekstra bonus: Få sunde børn

Ny forskning viser, at der er sammenhæng mellem mundbakterier og for tidlig fødsel og lav fødselsvægt. Ifølge forskerne skyldes det, at dårlig mundhygiejne giver grobund for forskellige bakterier, der fra munden kan trænge ud i blodet og muligvis også moderkagen hos den gravide og sprede sig til resten af kroppen og fosteret.

Kilder:

netdoktor.dk, tena.dk, sundhedsguiden.dk, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, denintelligentekrop.dk og bogen ‘Elsk din tarm

 

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto