Sådan får du den bedste start i træningscenteret

Du vil gerne træne dig stærk og mere sund, men alene tanken om uvante træningsmaskiner gør dig træt. Få her ekspertens tips til, hvordan du kommer bedst i gang med fitness.

fitness

Du ønsker egentlig at komme i gang med at træne i dit lokale fitnesscenter, men du er måske lidt bange for, om du passer ind, om du kan finde ud af maskinerne og følge med på træningsholdene. Men fitnesscentrene indeholder alle typer af mennesker. Både kvinder og mænd – heriblandt dem, der træner intensivt, og dem, der en gang imellem får klemt en træning ind efter arbejde eller i weekenden. I et fitnesscenter kan du træne, nogenlunde når det passer dig, og selv styre, hvor hårdt eller hvor længe du vil træne. Læs med, og få gode bud til, hvordan du gør træningen til en god vane og får mest muligt ud af dit fitnessmedlemskab.

Eksperten

Nikolaj Rasmussen er holdansvarlig og konceptudvikler i fitnesskæden Fitness dk og er uddannet instruktør og personlig træner.

Hvad skal du have styr på, inden du starter din træning?

Sørg for at have det rette udstyr, nemlig behageligt træningstøj, for eksempel let tøj, der er til at ånde i. Bomuld er ikke det oplagte valg, da det oftest bliver tungt af sved, og du risikerer at blive kold. Du skal også helst sørge for at have et par gode træningssko til indendørs brug, da de fleste træningscentre kræver det, og du undgår skader ved at sikre dig selv den bedste støtte.

Hvordan får du en god start?

Vigtigst af alt må du ikke lægge for hårdt ud i starten af din træning. Oftest er din motivation i top ved opstart, og du har derfor overskud til at træne hver dag. Men det kan langtfra anbefales, da kroppen langsomt skal vænne sig til træning. Det vil klart være en anbefaling, at du træner maksimum to til tre gange om ugen i starten.

Hvordan kan du føle dig tryg ved maskinerne?

Det kan være en god investering at tage kontakt til en træner eller vejleder i dit center. Han kan give dig en grundig introduktion til maskiner og øvelser samt et personligt tilpasset træningsprogram. Mange centre tilbyder også introduktionstimer, hvor de gennemgår et basis-træningsprogram.

Vidste du, at … niveauet af dine venners træning betyder meget for dit eget niveau? Så find dig selv nogle seje træningsmakkere!

Når du bevæger dig ned i centret de første gange, kan du også tage fat i holdinstruktørerne inden timen og forklare, at det er din første gang. Så sørger de for, at du bliver introduceret til det mest basale, og de har desuden et ekstra øje på dig igennem timen.

Hvordan finder du din træningsform?

Prøv for eksempel et forløb med en personlig træner de første to til tre måneder. Træneren følger dig et par gange om ugen, tilpasser og justerer dit program, og du lærer på en sikker måde, hvordan du skal træne. Deltag ligeledes gerne på forskellige holdtimer. Det er vigtigt, at du varierer din træning og finder den form, der passer dig bedst, for det er meget individuelt fra person til person, om du er til træning på egen hånd eller på hold. Sørg for at have et program, der indeholder både træning af din kondition, styrke og også gerne smidighed.

Læs også: 4 øvelser til at dyrke sjov motion i naturen

Hvordan får du det optimale ud af din tid i fitnesscenter?

Få et træningsprogram, så du har noget at følge. Det behøver ikke at være det mest indviklede program – det vigtigste er, at du kan finde ud af det og synes, det er sjovt, for ellers er der en stor risiko for, at du ikke får fulgt det. Du sparer klart mest tid ved at deltage på hold. Der findes nemlig 30-minutters-hold, hvor du arbejder intensivt i den periode, holdet varer, og du skal derfor hverken tænke på opvarmning, nedkøling, maskiner eller program.

Hvordan gør du din træning til en god vane?

Sørg for, at dit mål er specifikt; at du for eksempel vil tabe 10 kilo. At dit mål er målbart, betyder, at du kan måle, om du opnår det. At dit mål er attraktivt – altså, at det er et mål, som du virkelig gerne vil opnå, og at målet er realistisk. Start for eksempel med at sætte et mål på fem kilo, selv om dit samlede ønske er højere. Sørg også for, at dit mål er tidsbestemt og har en deadline.

Hvordan kan du gøre din træning mere sjov?

Beløn dig selv, når du opnår et mål. Det kan for eksempel være at købe de sko, som du har gået og drømt om, når du har trænet tre gange om ugen i tre måneder. Det er også en stor motivation at træne sammen med andre – enten med en træningsmakker eller på et hold, hvor du får en masse nye bekendtskaber, og I kan hjælpe hinanden med at holde gejsten oppe.

7 motiverende tips
  • Få styr på tøj og udstyr.
  • Find god musik at lytte til.
  • Få en introduktionstime.
  • Prøv forskellige træningsformer.
  • Find en træningsmakker at følges med.
  • Hold øje med dine fremskridt.
  • Sæt dig et mål, og beløn dig selv.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto