Sådan forebygger du forkølelse og influenza

At blive smittet med forkølelse eller influenza er super træls – men det er muligt at minimere risikoen for at blive smittet. Vi har 5 gode råd til dig, som vil undgå at ende under dynen med snot og feber.

En kvinde med forkølelse og influenza nyser

Snot, hoste, feber. Det kolde vejr bringer både forkølelse og influenza med sig, og begge dele smitter og kan hurtigt sprede sig.

Men bare fordi kollegaerne melder sig syge på stribe, kan du sagtens forebygge, at du selv bliver ramt af de frygtede virusser.

Forkølelse eller influenza?

Hverken forkølelse eller influenza kan behandles med penicillin, fordi begge sygdomme er luftbårne virusinfektioner.

Det er de øvre luftveje, som bliver ramt, og både hoste, snot, ondt i halsen og hovedpine er normale symptomer ved både forkølelse og influenza.

Selvom sygdommene minder meget om hinanden, er der tre tommelfingerregler, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om du fejler det ene eller det andet:

  • Forkølelse kommer ”snigende”, hvorimod influenza pludseligt opstår
  • Ved forkølelse har man let eller slet ingen feber, ved influenza har man høj feber over 38°C
  • Influenza giver smerter i muskler og led – det gør forkølelse ikke

Der er ikke meget at gøre, når først du er ramt. Her er det vigtigt, at du tager den med ro og lytter til kroppens behov. Har du influenza og høj feber, skal du huske at drikke nok væske i løbet af dagen, så du ikke dehydrerer. Smertestillende og næsespray kan lindre symptomerne, men du bliver desværre ikke hurtigere rask.

Forebyg – før det er for sent

Forebyg, forebyg, forebyg. Du kender sikkert alle rådene, men det kan være meget godt at få frisket dem op, inden du er lagt ned med lommetørklæder og hostesaft i lange baner.

Vask og sprit hænder

Smitte kan overføres fra noget så simpelt som et dørhåndtag eller et håndtryk. Derfor er det vigtigt, at du vasker hænder grundigt flere gange om dagen – altid efter WC-besøg og gerne efterfulgt af håndsprit.

Sørg for at vaske fingre, inden du spiser, og efter du har kørt med offentlig transport. Har du ikke mulighed for at vaske hænderne ofte, er det en god idé altid at have håndsprit tilgængeligt.

Fingrene væk fra ansigtet

Når først smitten er på dine hænder, er det let at komme til at føre den ind i dit system via slimhinderne i ansigtet.

Det kan eksempelvis ske ved, at du bider negle, piller næse eller gnider dig i øjnene. Mere skal der ikke til, så det er en god vane ikke at have hænderne i nærheden af ansigtet i smittesæsonen.

Styrk immunforsvaret

Det er dit immunforsvar, der skal beskytte dig mod sygdom. Derfor skal du give det de bedste betingelser for at fungere.

Det gør du blandt andet ved at dyrke motion, få nok søvn og spise varieret.

Stress og rygning er med til at svække immunforsvaret, og du bør så vidt muligt undgå begge dele.

Ekstra D-vitamin

D-vitamin findes både i vores mad og dannes i huden, når vi får sollys. Desværre er der ikke så meget sollys her i Skandinavien i vintermånederne, og det gennemsnitlige daglige indtag i Danmark er også lavere end anbefalet.

Mangel på D-vitamin kan svække immunforsvaret, og derfor kan det være en god idé at tage det som kosttilskud eller spise fede fisk og æg, hvor det forekommer naturligt.

Det er dog muligt at få for meget, og derfor bør du tale med din læge, hvis du er i tvivl om du rent faktisk mangler D-vitamin.

Vaccination

Forkølelse og influenza er ikke det samme, men de er lette at forveksle.

Det er muligt at blive vaccineret mod influenza, og behandlingen beskytter de fleste (men ikke alle). Forkølelse er der desværre ingen forebyggende vaccine mod.

Sundhedsstyrelsen anbefaler især ældre, kronisk syge, svært overvægtige og gravide at få vaccinen, da de har en øget risiko for at blive alvorligt syge. Læs mere om gratis vaccination her. Bemærk, at vaccinationen skal gentages hvert år. Du er ikke dækket ind i flere år med den samme vaccine.

Mange arbejdspladser tilbyder også gratis vaccination til deres ansatte, og det kan være en god idé at takke ja – også selvom du ikke tilhører risikogruppen, hvis du gerne vil undgå at ligge syg med influenza.

 

Kilder: Netdoktor.dk, Sundhed.dk og Sundhedsstyrelsen

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto