Derfor er kaffe så sundt for dig!

Kræft, Parkinsons, diabetes, knogleskørhed, forhøjet blodtryk og astma. Det er bare nogle af de sygdomme, som vores elskede kaffe kan have både negativ og positiv indvirkning på. Læs med, og bliv klog på, hvor gode de koffeinholdige bønner egentlig er for netop dig og din krop.

Kaffe med smil

Vi kan takke en etiopisk fårehyrde, der tog sig en på øjet under sin vagt for, at vi kan nyde mokkaens glæder i dag. Hyrden opdagede nemlig, at hans geder blev vilde og dansede rundt, efter de havde spist de energifyldte kaffebær, og så gik det ellers stærkt med at få brygget noget på de spøjse bønner. Spoler vi lynhurtigt tiden frem, kom kaffe til Danmark i 1665, og siden har vi lystigt drukket løs af de sorte guld, der for mange af os er blevet en uundværlig kickstarter om morgenen.

Danskerne er vilde med kaffe

Faktisk er vi danskere det fjerde-mest kaffedrikkende folkeslag i hele verden – kun overgået af vores nordiske naboer fra Finland, Norge og Island – og hvert år drikker hver dansker sig igennem 8,7 kilo kaffe. Måske er det derfor, vi konstant bliver præsenteret for det ene og det andet udsagn om kaffen og dens virkninger på vores helbred, men det kan være svært at holde styr på alle de gode råd og påstande.
Lime.dk tager derfor et nærmere kig på kaffen og giver dig det fulde overblik over alle dens sunde – og mindre sunde – virkninger.

Hvor stort er danskernes kaffeforbrug?

Vi danskere drikker i gennemsnit tre-fire kopper kaffe dagligt og er det fjerde mest kaffedrikkende folk i verden. 86 procent af de danske mænd og 76 procent af de danske kvinder drikker kaffe, og så hælder mændene i gennemsnit hver dag en kop mere ned end kvinderne. Vores forbrug vokser med alderen, og derudover er det dem med de længste uddannelser, der drikker mindst kaffe.

Læs også: Det sker i din krop, når du har sex

Hvilke stoffer indeholder kaffe?

Kaffe har en kompleks kemisk sammensætning. Den indeholder en række aktive stoffer, der kan have biologiske virkninger, hvis du dagligt drikker mindst tre-fire kopper. Blandt de vigtigste indholdsstoffer er koffein, cafestol, kahweol, klorogensyrer og trigonellin. Forbindelserne kan blandt andet virke på centralnervesystemet, fedtstofskiftet, sukkerstofskiftet og på omsætningen og udskillelsen af kræftfremkaldende stoffer. Koffein er det mest kendte indholdsstof i kaffe. Typisk regner man med, at en kop indeholder omkring 100 mg koffein.

Kaffe og knogleskørhed (Osteoporose)

Koffein ser i nogle undersøgelser ud til at nedsætte dit indhold af kalk i knoglerne. Det kan øge din risiko for knoglebrud, hvis du i forvejen har et lavt indtag af kalk (mindre end 700 mg/dag). Det skyldes, at koffein øger udskillelsen af kalk gennem nyrerne og dermed øger knoglenedbrydningen. En kop koffeinholdig kaffe øger din kalkudskillelse med cirka 40 mg. Det vil altså sige, at drikker du fire kopper om dagen, så udskiller du ekstra 160 mg kalk. Men hvis du bruger mælk i kaffen og drikker tre kopper om dagen, er det nok til, at du får modvirket denne virkning af kaffen.

Kaffe og type 2-diabetes

Både koffeinfri og koffeinholdig filterkaffe har en overbevisende beskyttende effekt på udvikling af type 2-diabetes. Risikoen for at få type 2-diabetes falder med syv procent for hver daglig kop filterkaffe. Hvis du drikker tre til fire kopper filterkaffe dagligt, er det altså forbundet med en cirka 25 procent lavere risiko for at få type 2-diabetes.

Er du ikke så meget til kaffe, så kan du måske lide citronfromage med lakrids? Find opskrift her

Kaffe og hjernesygdomme

Undersøgelser peger entydigt på, at kaffe nedsætter din risiko for at udvikle Parkinsons med cirka 25 procent. Tilsvarende ser kaffe i de fleste undersøgelser ud til at mindske risikoen for udvikling af Alzheimers. Flere undersøgelser har også vist, at et dagligt kaffeindtag kan beskytte dig imod depression og selvmord. På den anden side kan koffein også have en negativ virkning. Hos personer, der i forvejen har en angstlidelse, forværres det nemlig ved indtagelse af den koffeindosis, der er i fire kopper kaffe eller mere. Det vil altså sige, at hvis du har en angstlidelse, så bør du begrænse dit indtag af kaffe og andre koffeinholdige drikke og fødevarer såsom te, cola, kakao, chokolade og energidrikke.

Kaffe og kræft

Kaffe bliver løbende undersøgt for sine gunstige virkninger. Forskerne har flere gange fremhævet dens høje indhold af antioxidanter som en af de meget positive egenskaber. En af de vigtigste antioxidanter er chlorogensyre, der generelt menes at kunne beskytte mod kræft. En række undersøgelser viser, at kaffe specifikt sænker risikoen for, at du udvikler kræft i tyktarm og i endetarm. Ny forskning viser også, at kaffe hæmmer udviklingen af kræft i leveren, og kaffedrikkere menes desuden at have mindre risiko for kræft i æggestokkene samt i mund og hals. Visse undersøgelser har også vist, at kaffe kan have en hæmmende vækst på udviklingen af hudkræft.

Forskerne mener, at kvinder, der har arvelig risiko for brystkræft, kan nedsætte risikoen væsentligt ved at drikke kaffe i moderate mængder. Til gengæld viser andre undersøgelser, at de brune bønner giver en lille forøget risiko for blærekræft.

Kaffe og astma

Der er mennesker, der har bedst af at drikke meget mere end de anbefalede daglige tre kopper kaffe. Har du eksempelvis astma eller bronkitis, er der meget, der tyder på, at du med god samvittighed skal sætte de tre kopper som en absolut minimumsgrænse, fordi kaffen både nedsætter antallet af anfald og gør anfaldene mindre slemme.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto