Derfor er læsning sundt for dig

At nyde en god bog er meget mere end blot mig-tid. Læsning gør dig nemlig mentalt sundere og stærkere socialt. Og bare rolig, du behøver ikke at kaste dig ud i tunge gymnasieanalyser. Du skal bare læse.

God afslapning med læsning

Du har sikkert prøvet at opleve det helt særlige, som en god bog kan: trække dig ind i en gribende historie, sætte dig fuldstændig ind i de fiktive karakterers liv og handlinger, rive dig med og få dig til at glemme tid og sted. Og der er faktisk gode grunde til at se nærmere på, hvad læsning af skønlitteratur helt konkret kan gøre ved – og for – dig.

I England har man for eksempel længe brugt litteratur som behandlingsform, hvor bøger bliver udskrevet på recept til behandling af psykiske lidelser. Også herhjemme bliver der forsket i sammenhængen mellem litteratur og mental sundhed.

Læsning skal være pligtfri

Mette Steenberg, der er daglig leder og bestyrelsesformand for Læseforeningen, har en forskningsbaggrund i litteratur og er aktivt involveret i forskningsprojekter, der netop handler om læsning og mental sundhed. Hun har blandt andet stået for læsegrupper med depressionspatienter, og hun er overbevist om de gavnlige effekter ved at dykke ned i bøgerne.

“I læsegrupperne er det følelsesmæssige, det oplevelsesmæssige og det kropsbaserede i fokus. Vi spørger folk i læsegrupperne, hvad de lægger særligt mærke til, hvad de oplever, og hvad de bliver bevæget af. Målet er ikke behandling, overhovedet ikke, men det at mærke efter i sig selv og komme i kontakt med sine følelser kan have en terapeutisk effekt. Man har allerede gjort sig tusindvis af erfaringer i livet, og dem kan man bruge, når man læser,” siger Mette Steenberg.

Hun understreger, at det handler om at læse på en umiddelbar måde og ikke som en pligt. Netop engagementet i læsningen er helt overordnet afgørende for den mentale sundhed.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen. 

Derfor styrker læsning din mentale sundhed
  • Det styrker dine sociale kompetencer, fordi du får lov til at komme ind i hovedet på folk og se verden fra deres perspektiv – og så bliver du bedre til at sætte dig i andres sted og få en forståelse for, hvorfor folk gør, som de gør.
  • Når du læser, kommer du i kontakt med dine følelser og din krop, den sansemæssige oplevelse af litteraturen, samtidig med at du gør dig en masse tanker om mennesker.
  • Bøger kan få dig til at føle dig rummet og forstået på en måde, som omverdenen måske ikke kan, i bestemte situationer.
  • Generelt styrker det din mentale sundhed, når du er dybt engageret i noget. Hvad enten det er meditation, korsang, drama, svømning eller det at læse.

Læs, dans, svøm!

Tanken er inspireret af det engelske ‘Arts and Health’, som netop handler om, hvordan det at være aktivt deltagende og engageret i en kreativ proces, hvad enten det er dans, svømning, drama eller læsning, kan styrke dit mentale velvære.

“Det handler om, at man er engageret i noget for aktivitetens skyld. Du er ikke henvist af en læge, du er der ikke, fordi du har en diagnose, eller fordi du skal være mindre depressiv. Du er der, fordi du godt kan lide at læse.”

“Hvis man får sat det op, som om man skal deltage for at opnå noget, har det ikke længere nogen effekt. Man er nødt til at deltage i det for aktivitetens skyld. For det er, når du er dybt engageret i det, at det kan rykke et eller andet,” siger Mette Steenberg.

Derhjemme på sofaen kan du sagtens bruge nogle af principperne fra læsegrupperne. Eller lave din egen. Og det kan det være hvad som helst, du læser.

Forskellige former for læsning fremmer nemlig forskellige former for engagement. Hvis du for eksempel har brug for at slappe af, og du smider dig på sofaen med en krimi, handler det om afstresning. Omvendt kan en Karen Blixen-klassiker få eftertænksomheden frem i dig.

Din empati får vokseværk

De fleste af os har på et eller andet tidspunkt forestillet sig, hvordan det ville være at se verden gennem andre menneskers briller. Og der kan skønlitteratur noget helt særligt, som hverken film eller samtaler med andre mennesker kan.

Du får nemlig 100 procent adgang til et andet menneskes følelser og syn på verden – fuldstændig ucensureret. Det kan skærpe dit blik på verden – og på dig selv. At læse i en bog kan for eksempel få dig til at spørge dig selv: ‘Hvad ville jeg selv have gjort i den situation?’ Men du kan også reflektere længe over andres handlinger: ‘Hvorfor valgte han at gøre sådan?’

At hoppe ind i hovedet på andre mennesker i læsningen har en gavnlig effekt på den mentale sundhed. Der er nemlig noget, der tyder på, at vores evne til at sætte os i andres sted, empatien, bliver større, jo mere skønlitteratur vi læser. Du forstår simpelthen mennesker bedre.

“Der er meget fokus på, om læsning styrker empatien, og der er noget, der tyder på, at folk, som læser meget litteratur, også er enormt gode til det her. Det er også det, der gør skønlitterær læsning anderledes fra læsning af faglitteratur. Der er du ikke nødt til at være empatisk, men det er man, hvis man skal have noget ud af den litterære læsning,” siger Mette og fortsætter:

“Man har ofte sådan lidt nedsættende sagt, at man var en nørd eller bogorm, hvis man sad med næsen i litteraturen, men faktisk viser en række studier tegn på, at man er mere socialt stærk, hvis man læser meget skønlitteratur,” siger Mette Steenberg.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto