9 sunde grunde til at løbe

Du ved allerede, at motion er godt for din krop og din mentale sundhed. Men her er hele ni gevinster ved løb, som kan motivere dig til at spænde løbeskoene på.

Derfor er løb godt for dig

Hvorfor er løb godt for mig, tænker du måske. Men det er der faktisk flere gode grunde til. Læs med her!

Løb forandrer dit liv

Sundhed og vægttab. Det er de to grunde, der er til, at de fleste kvinder begynder at løbe. Og det er gode grunde, for du kommer 100 procent sikkert i mål med begge dele, når du tager løbeskoene på og finder løbeglæden. Ifølge tidligere professionel løber og løbetræner Gitte Høj er det magiske ved løb, at interessen for vægttab og sundhed forsvinder, når folk kommer i gang:

“Efter bare få ugers løb er det sidegevinsterne, folk hæfter sig ved: “Jeg har fået meget energi, tænker bedre, føler mig klar i hovedet, er i bedre humør, ikke så irriteret på min kæreste, og jeg har faktisk ikke haft ondt i ryggen eller hovedet længe.”

“Hvis du løber fast, selv så lidt som 30 minutter tre gange om ugen, kan du reelt få en hverdag uden de fysiske skavanker, der plager dig i dag. Og de problemer, du slipper for, giver større livsglæde end at veje fem kilo mindre. Men når dét er sagt, så ændrer din krop sig markant ved løb: Numsen løfter sig, lårene bliver faste og velformede, overarmene får en mild markering, og talje og hofter bliver strammere.”

Løbeture er godt for venskaberne

Hvis du skal i gang, så find en makker, og jo før jo bedre, råder Gitte Høj. Alternativt meld dig til et løb et stykke ude i fremtiden, og bliv medlem af en løbeklub, hvor du kan træne fast en dag eller to om ugen sammen med andre.

“Erstat selvmedlidenhed med selskab, så du undgår at have ondt af dig selv. De første ugers løb skal bare overstås, og det bliver de altså nemmest i godt selskab. Fordelen ved at løbe med andre er indlysende: Du kommer til at tænke på noget andet, end at det er ubehageligt,” siger Gitte Høj

Løb er godt for din vægt

Kroppen forbrænder op til 700 kalorier på en times løb. Det siger alt. Og selv om Gitte Høj bedst kan lide at fokusere på alt det andet, det gør, anerkender hun, at det er effektivt, hvis man vil tabe sig:

“Løb er utrolig fedtforbrændende, og ud over de kalorier, du sveder af på selve turen, påvirker regelmæssigt løb kroppens naturlige system: Du får balance i hormoner og signalstoffer, så du sover bedre og får en sund appetitregulering, hvilket også påvirker din vægt positivt. Løb øger muskelmassen, især i kroppens store muskler, hvilket betyder, at dit basale stofskifte stiger med op til 200 kalorier om dagen. På ultralydsscanninger kan man tydeligt se, hvor meget selv lidt løb, for eksempel tre gange ugentlig á en halv time, reducerer de hvide fedtaflejringer omkring organerne. Sammen med læge Jens Thygesen, der står bag Thygesen-Health har jeg lavet en række før og efter-forsøg med utrænede kvinder, som på 12 uger er blevet markant slankere. Ikke bare udenpå, men også indeni, hvor det batter.”

Løb er godt for dit humør

“Løb sætter gang i næsten uoverskueligt mange stoffer og kemiske processer i kroppen. Selv adrenalin, der nyder et lidt blakket ry som farligt stresshormon, er det faktisk godt at få et dagligt skud af. Adrenalindannelsen begynder i det øjeblik, du sætter foden i jorden og løber, så hjertet skal til at slå til for at forsyne muskler og lunger med ilt. Hormonet er et herligt ‘overleverhormon’,” forklarer Gitte Høj.

“Det er adrenalinet, der giver os retning og energi, og som får os til at se ‘lyset’ i det daglige, hvilket er ret essentielt. Men adrenalin er bare en af flere good guys, for som de fleste ved, sætter løb også gang i produktionen af stoffer, der er byggesten til serotonin, som er kendt for at modvirke depression. Og når du efter løbeturen slapper af, bliver du fyldt op med belønningshormoner og feel good-stoffer. Hvad mere kan man bede om helt naturligt?”

Løb er godt for din intelligens

Ligesom løb er godt for kroppen, er det også sundt for den øverste etage: en naturlig hjernebooster. Intelligens er en skønsom blanding af en masse kvaliteter: hukommelse, kreativitet, nysgerrighed, rummelighed, evne til at fokusere, selvindsigt, vedligeholdelse af hjerneceller og af, om man er parat til at opsøge sin ‘un-comfort zone’ – og alt det styrker løb.

“Du bliver ikke klogere af at løbe. Men du bruger det, du har fået med fra naturens hånd på en virkelig god måde. I mine børns skole starter de hver mandag med 20 minutters løb, fordi det er bevist, at børns indlæringsevne er bedre, efter at de har rørt sig,” siger Gitte Høj.

Løb holder dig ung

Løbere dør sjældnere af livsstilsygdomme og lever tre år længere end andre, viser undersøgelser. Nogle forskere fra Harvard Medical School mener sågar, at det er helt op til 10 år, hvis løberne også spiser sundt. Ifølge Gitte Høj er det især livskvalitet og følelsen af at være ung, der er vigtig for ældre kvindelige løbere.

“Jeg har et hold kvinder på 60+, der har holdt sig aktive i alle årene, og de kan snildt gå, løbe eller lunte i en time. Deres hud stråler, de har færre rynker, og de har frem for alt en ‘ung’ kropsholdning. Så når de kommer gående, og man ser dem bagfra, kunne de lige så godt have været 20 år yngre. De bevæger sig frit. Tænk over det: Rejser du dig bare fra lænestolen, når du skal noget, eller kommer der en lille ‘lyd’ eller ‘lidt brok’, når du rejser dig fra en stol eller sætter dig? Puster du, når du skal tage noget ned fra en høj hylde? Så er din krop begyndt at blive gammel – og dit sind. Børn brokker sig ikke over almindelige hverdagsaktiviteter, vel?”

Vidste du, at løb frigiver endocannabinoider og aktiverer de samme receptorer som cannabis i hjernen?

Løb er en sund afhængighed

Hvis er der gået lidt for meget sofa, sociale medier, sms, hverdagsvin og tv-serie i dit liv, er løb en sund ‘ny’ afhængighed, du skal overveje som substitut for dit indendørsliv. Og ja, man godt blive afhængig af løb, mener Gitte Høj.

Løb giver dig lys

Menneskets krop er afhængig af at få lys, helst 30 minutter dagligt. Løb er en lejlighed til at få både lys og luft – bogstaveligt og i overført betydning, mener Gitte Høj. Ifølge motionseksperterne kommer al træning i løbet af 2019 da også til at handle om at få os ‘udendørs’, hvilket blandt andet skyldes netop vores underskud af sollys, som får vores søvnrytme og humør til at fungere.

Løb er god krisehjælp

Måske er du typen, der går og venter på det rigtige tidspunkt til at komme i gang med at løbe. Hvor du har tilstrækkeligt overskud og føler dig oplagt til at få løbeskoene på og de stramme tights – men faktisk er det lige omvendt: Du får energi og overskud af at løbe. Så hvis du lige er blevet skilt, i gang med at skifte job eller har krise i parforholdet, er det faktisk et rigtig godt tidspunkt at begynde at løbe på.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto