5 tips: Sådan bliver du mæt på budget

Toastbrød er billigt, men du skal godt nok spise mange af de hvide skiver for at blive mæt, og derfor kan billige madvarer godt ende med at koste dig mange penge. Her er alt, du skal vide for at fylde maven på et budget.

Kvinde, der skal blive mæt på budget

Det kan nogle gange være en jungle at finde rundt i, hvilke madvarer der egentlig er sunde, nærende og samtidig forholdsvis billige. Med hjælp fra kogebogsforfatter Rolf Lund, der står bag bogserien ‘Kogebog for fattigrøve’, får du her i artiklen fem gode tips til, hvordan du kan spise dig mæt på budget.

Generelt anbefaler Rolf Lund: Gå efter lødige råvarer, der giver flest kalorier og mæthed for pengene (og som samtidig smager godt).

Artiklen fortsætter efter de fem råd. 

5 råd til at blive mæt på budget

Stjæl de gode tips – om du trænger til lidt inspiration, eller bare gerne vil få have mere sundt mad for færre penge.

1.

Bag dit brød

Det er kun det allerbilligste hvide discountbrød fra supermarkedet, der går lige op med prisen på hjemmebagt brød. Andre slags brød, især dem fra bageren, er langt dyrere for dig.

Hjemmebagt brød strækker ofte længere end købebrød, og du kan nemt bage flere brød ad gangen.

2.

Spis grøntsager, der rækker langt

Grove (fiberrige) grøntsager som gulerødder, kål, selleri, løg og pastinak er billigere målt per kalorie end eksempelvis tomater, agurker, rucola og peberfrugter, der indeholder meget vand.

De tunge grøntsager har ofte også en længere holdbarhed, så madspildet bliver mindre.

Tip! Spis tunge grøntsager som gulerødder, kål og supplér med kartofler. Så bliver du mæt på budget.
3.

Spar på kødet

Kød er dyrt og behøver ikke indgå som et (hoved)element i et måltid for at stille din sult i lang tid. Men når kødet fylder mindre på din tallerken, skal noget andet fylde mere.

Det er en god idé at lave to slags grøntsagstilbehør til aftensmaden. Grøntsager, der er svitset i olie kombineret med rå salater eksempelvis. Bønner, linser og kikærter er også mættende selv i mindre mængder. Og proteinrige som kød.

4.

Gå efter uforarbejdede varer

Der bliver brugt mange penge på at bearbejdede mad. Der bliver også brugt mange flere penge på at markedsføre chips, end der bliver brugt på at markedsføre kartofler.

Derfor er forarbejdede madvarer som frosne pizzaer og pomfritter et dyrt valg – og sjældent det sundeste. Bager du til gengæld selv din pizza, fritter og kage, ved du, hvad du putter i munden. Og det kan ofte betale sig at lave større mængder ad gangen.

5.

Brug kartofler, ris, bulgur eller pasta

Stivelsesholdige madvarer er de billigste kalorier, fordi de fylder mest i maven. Vælg grove varianter, og variér gerne mellem typerne.

Kartofler giver dig masser af vigtige næringsstoffer og mætter, før du har spist for meget. Det er sværere at overspise kartofler end for eksempel pasta og bruge penge (og kalorier) på dén måde.

Den bedste kombination af mad og pris

Det vil koste dig 26.125 kroner, hvis du fik den skøre idé at spise dig mæt i asparges morgen, middag og aften i en måned. Til sammenligning er prisen på hvedemel, der udgør det meste af et toastbrød, nede på 88 kroner om måneden. Tankevækkende, ikke?

Rolf Lund, har i sin seneste udgivelse undersøgt priserne for flere hundrede af de mest brugte råvarer og regnet ud, hvor meget det ville koste, hvis vi skulle dække vores kaloriebehov (3.000 kalorier om dagen) ved at spise én slags råvare.

Generelt er madvarer, som er lette at masseproducere uden brug af håndkraft, de billigste, fortæller Rolf Lund. Hvis varerne samtidig er meget energitætte, bliver de meget billige. Derfor er det råvarer, der hører til junkfood-gruppen, som topper listen: madolie, kartoffelmel, ris, hvedemel, margarine og lignende.

Råvarer, som er dyre at fremstille og/eller indeholder meget vand, fibre, eller andet, der ikke giver energi, bliver derved de dyreste. Det betyder ikke, at det er en god idé at leve af madretter, som mest består af hvedemel og margarine. Det er billigt, men hverken lækkert eller sundt.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto