Mandelmælk: Sådan laver du det selv

Mandelmælk kan ligesom sojamælk bruges som alternativ til komælk i din kaffe, til morgenmaden eller i din madlavning. Og så er det ret nemt at lave selv!

Mandelmælk på bord, omgivet af mandler

Er mandelmælk uundværligt i dit køleskab? Eller er du måske nysgerrig på, hvordan de forskellige plantealternativer til den traditionelle komælk smager? Så kan du trygt give dig i kast med at lave din egen mandelmælk fra bunden, for det tager ingen tid at lave selv.

Mange synes desuden, den færdige variant i supermarkederne kan være lidt for sød, men ved at lave den selv, kan du styre både sødme og tilsat smag.

Sådan laver du din mandelmælk selv

Til 1 liter skal du bruge:

  • 150 gram mandler
  • 1 liter vand
  • en knivspids salt
  • dadler
  • vaniljekorn

Sådan gør du:

  • Læg mandlerne i blød natten over – eller mindst otte timer – i en skål med rigeligt koldt vand. Du behøver ikke smutte dem, inden de sættes i blød.
  • Hæld vandet fra umiddelbart før, du laver din mandelmælk. Vandet skal ikke genbruges, så bare fyr det lige ned i afløbet i køkkenvasken.
  • Læg mandlerne i en blender sammen med 1 liter frisk vand og en knivspids salt. Vil du have en sød afrunding på din mandelmælk, kan du tilsætte et par udstenede dadler eller et drys vaniljepulver (eller begge dele)*. Blend alle ingredienserne godt i cirka fem minutter.
  • Læg et osteklæde eller en finmasket stof-ble i en si og filtrer pulpen fra. Nu har du den dejligste mandelmælk! Hæld herligheden på en ren patentflaske og opbevar den i køleskabet.

* Prøv dig frem og find den smag, du bedst kan lide. Vil du have en kakao-variant, kan du tilsætte lidt sukker og kakaopulver.

Tip! Pulpen fra din mandelmælk skal du endelig ikke smide ud! Rør en skefuld i din havregrød, bland det i frikadellefarsen eller brug det i din brødblanding. Det giver både fylde og en dejlig smag!

Hvor længe kan mandelmælk holde sig?

Som udgangspunkt kan hjemmelavet mandemælk holde sig 3-5 dage i køleskabet, hvis du opbevarer den i en patentflaske (som beskrevet i fremgangsmåden). Husk at omryste den, inden du bruger den. Den vil dog ofte smage bedst inden for de første par dage.

Er mandelmælk sundt?

Mandelmælk er først og fremmest et godt alternativ til dig som er laktoseintolerant eller gluten-allergiker, fordi det hverken indeholder laktose eller gluten.

Mandler indeholder en masse proteiner, kostfibre og vitaminer som E-vitaminer, og magnesium, jern og calcium (dog indeholder mandelmælk langt mindre end komælk). Mandler har et højt fedtindhold, dog de sunde, umættede af slagsen, hvorfor du skal passe på at indtage for mange mandler. I den rene mandelmælk, når pulpen er væk, er der imidlertid kun omkring 2-3 procent mandler, hvor resten er vand. Derfor får du ikke helt de samme sundhedsmæssige fordele (og ulemper), som når du indtager mandlerne hele.

Er mandelmælk og mandeldrik det samme?

Som følge af en EU-lovgivning i juni 2017 må virksomheder ikke længere kalde deres produkter for mandelmælk, soyamælk eller havremælk, fordi det ikke har noget med komælk at gøre.

Det gælder generelt også for andre plantebaseret produkter som henviser til en vegansk form for ost eller yoghurt. Derfor er producenter begyndt at kalde deres produkter for mandeldrik, soyadrik og havredrik.

Mandeldrik henviser derfor til det samme indhold som mandelmælk, bare med et nyt navn.

Vidste du, at… Fødevarestyrelsen desuden også har etableret at eksempelvis mandelmælk ikke er godkendt som et direkte alternativ til mælk? Det er på grund af den manglende calcium og andre næringsstoffer.
Først publiceret den 1. marts 2019. 

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto