Sådan vælger du dine løbesko – og holder dem rene!

Din guide til, hvordan du vælger de helt rigtige løbesko, og hvordan du nemt holder dem bakterie- og lugtfri.

Rodalon Sportsvask til løbesko

Sommervarmen har endelig lagt sig, og nu er det tid til at lufte stængerne. Men mangler du et venligt skub til at komme ordentlig i gang? Så får du her den ultimative løbeguide, hvor vi har samlet alt, hvad du skal vide, før du køber løbesko, hvordan du får mest ud af dit løb med dine nye sko, og hvordan du holder dine løbesko lækre og rene.

Læs også, hvordan du ellers kan holde dig i form 

1.

Underlag

Det er meget afgørende, hvor du skal løbe, når du skal vælge de rette løbesko. Skal du for eksempel løbe på et hårdt underlag som asfalt, så er det vigtigt, at dine nye sko er gode til at absorbere stød. Hvis du derimod skal løbe på skovsti eller græs, så er det vigtigere, at du finder nogle, der er skridsikre og vandafvisende.

2.

Mål

Overvej, hvad dit mål med løbet er. Drømmer du om at træne dig op til et halvmaraton, er det en anden løbesko, du skal have fingrene i, end hvis dit mål er at løbe seks kilometer to gange om ugen.

3.

Løbestil

Det er en god idé at købe dine sko i en butik, som er specialiseret i løbesko. Her kan du nemlig få testet din løbestil på et særligt løbebånd, der viser, hvordan du lægger trykket på dine fødder, når du løber.

Husk, at dine fødder udvider sig i løbet af dagen, så lav testen om eftermiddagen.

Vidste du, at Italiensk forskning har vist, at især kvinder løber længere, når de lytter til musik på løbeturen?

4.

Kom i gang

Gå rundt med skoene derhjemme et par timer inden brug, så dine fødder kan vænne sig til dem. Øv dig i at snøre skoene, så de hverken bliver for stramme eller for løse. Begge dele kan påvirke din balance.

5.

Planlæg

Det er en god idé at lave et løbeprogram, der passer til netop dit niveau. Du kan nemlig risikere at overbelaste din krop, hvis du lægger for hårdt ud eller glemmer at lade den restituere.

6.

Konkurrenceløb

Inden et længere løb skal du helst have tilbagelagt 100-150 kilometer i dine nye sko. Så sikrer du dig, at dine fødder når at vænne sig til de nye sko, og du undgår vabler og kramper.

7.

Udluftning

Husk indimellem at tage indlægssålen ud af skoene, og lad dem tørre hver for sig. Fugt og varme er bakteriers to bedste venner, så med en simpel udluftning når du langt.

8.

Vask

Du kan ikke undgå, at dine løbesko skal have en ordentlig rengøring indimellem. Men hvordan gør du det bedst? Du må aldrig vaske dine løbesko i vaskemaskinen. Du kan nemlig risikere, at varmen gør, at limen bliver blød og løsner sig. Desuden kan det ødelægge de stødabsorberende materialer at udsætte dem for høj varme.

Læg skoene i blød

Læg i stedet skoene i blød i Rodalon Sportsvask, hvor de bare skal ligge og hygge sig i 30 minutter (og gerne længere). Skyl så skoene grundigt med rent vand bagefter. Lad dine løbesko tørre naturligt, og stil dem aldrig på en radiator eller en brændeovn.

9.

Udskiftning

En tommelfingerregel er, at du skal skifte dine løbesko efter 900-1.000 kilometers brug. Selv om det måske ikke er synligt på skoen, så vil hæl og sål højst sandsynligt være slidt op på det tidspunkt.

Kilder: iloebesko.dk, fitness-guide.dk

Fitness-bakteriernes fjende #1

Rodalon Sportsvask er din bedste ven, når du skal fjerne bakterier fra dit sportstøj og -sko. Læs meget mere på rodalon.dk

Rodalon sportsvask

 

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto