Spis dig fri for allergi. Sådan!

Lider du af løbende næse, røde øjne, eksem eller måske bare manglende energi grundet allergi? Så er der håb, for en ny bog guider dig til at blive fri for allergi gennem blandt andet kosten.

Forår er lig med lysere dage, blomster og grønne spirer, men for rigtig mange danskere er det også lig med røde øjne og kløende næser. Foråret er nemlig højsæson for pollenallergi eller høfeber.

Hvornår starter allergi-sæsonen?

Pollensæsonen starter allerede i februar og slutter først i oktober. Hassel og el er de pollentyper, du reagerer på i starten af året, birk peaker omkring april og græs og bynke afslutter pollensæsonen. Læs mere om pollenkalenderen her

Allergi kan skyldes mange forskellige faktorer som pollen, gluten, dyrehår og støv. I dag er der dobbelt så mange med allergi som for bare 20 år siden, og tallet stiger fortsat. Det skyldes blandt andet forurening, giftstoffer, stress og næringsfattig kost, mener videnskabsjournalist Mette Bender, som er medforfatter på bogen ‘Fri for allergi’ sammen med Søren Lange, ernærings- og fødevarekonsulent.

Lider selv af allergi

Hun lider selv af allergi og har mange års erfaring med at dæmpe allergiske symptomer gennem kost. Vi har spurgt ind til, hvordan de rette fødevarer kan afhjælpe allergi.
Læs interviewet med Mette Bender her, og få fem gode tips til at komme i gang med at bekæmpe din allergi allerede i dag.

Hvad er baggrunden for bogen ‘Fri for allergi’?

Der er simpelthen så mange mennesker, der lider af allergi i Danmark. Men ofte kommer man op til lægen og bliver henvist til håndkøb, og det bliver nærmest ikke taget ligeså alvorligt som en forkølelse.
Men det er faktisk første tegn på, at der er noget, der er ved at vælte inde i immunforsvaret, og det bliver ofte værre med årene, så det kan helt sikkert betale sig at gøre noget ved det.
For folk, der har haft allergi længe, kan det begynde at præge hele tilværelsen. De bliver trætte, får den der vatfornemmelse i hovedet, og det bliver hårdt at arbejde og koncentrere sig, og så bliver de i dårligt humør. Man tænker ikke nødvendigvis over, at det er på grund af allergien, men det kan det sagtens være – og så er det meget tæt forbundet med stresssystemet og tarmene.

Kan man ikke bare tage medicin mod allergi?

Vi vil slet ikke ud med det budskab, at medicin er forkert, men det helbreder bare absolut ingenting. Medicinen neutraliserer noget af det histamin, som laver skaderne, når du har allergi, men allergien fortsætter nedenunder. Men har du voldsom allergi, skal du tage medicin for at slå det ned.
Medicinen har nogle bivirkninger, som faktisk kan minde om allergien. Man bliver søvnig, moody, sofatrængende og kan få koncentrationsbesvær – brain fog som de kalder det på amerikansk.
Så medicin er fint til at dæmpe akut eller længerevarende allergi, men vi har fundet ud af, at der er andre problemer bagved allergien – blandt andet at tarmene ikke fungerer, som de skal, og så er der ubalance bakteriemæssigt og dårlig optagelse af næringsstoffer. Med tiden kan der også være belastning på binyrerne og stresssystemet.

Hvad kan mad gøre mod allergi, som medicin ikke kan?

I maden er der en masse antioxidanter, som virker mod inflammation. Og allergi er en form for inflammation, så når du spiser antiinflammatorisk, så spiser du også anti-allergisk.

Oveni det skal du holde dig fra mad, som indeholder histamin. Madforgiftninger kan skyldes histaminholdig mad, som ingen kan tåle i store doser. Men allergikere har heller ikke godt af det i små doser. Det er alt det mad, som er lageret, tørret, saltet, fermenteret eller gæret som eksempelvis ost, vin og pølse.

Om bogen:

Fri for allergi – genstart kroppen på 7 dage af Mette Bender og Søren Lange. Forlaget Gyldendal.
Bogen er til alle, der døjer med allergi, ligegyldigt om det er høfeber, astma, fødevareallergi eller noget andet. Bogen har en 7-dages kur til at genstarte din krops naturlige forsvar, og så er den fyldt med gode råd til kost og naturlige midler mod allergi som ayurveda og akupressur.


Der er også nogle stoffer, der simpelthen virker dæmpende på histaminudløsningen i kroppen. I bogen har vi lavet en buket af det, vi kalder potente planter, som hæmmer inflammation og modvirker, at slimhinderne frigiver histamin og generelt opbygger immunforsvaret på alle mulige parametre.
De potente planter indebærer brændenælde, kamille, gurkemeje, ingefær, lakrids, basilikum og mange flere.

Hvad får man ud af at spise efter jeres retningslinjer?

Der er tre fordele ved at ændre kosten. For det første så er mad bivirkningsfrit, så du kan faktisk kun få det bedre af at spise efter retningslinjerne i bogen. For det andet så helbreder du nedefra, det vil sige, at du får stoppet kroppens tendens til allergi på den her måde. Det handler altså ikke kun om at lindre de allergiske reaktioner her og nu. For det tredje bliver du sådan set også bare sund på alle andre parametre.
Vi ville ikke lave sådan en ”nu bliver du slank og smuk-kur,” men det gør du faktisk. Det er en kost, der gavner tarme, stresssystemet og genopbygger slimhinder, og du får det generelt bedre.

Gør noget godt for dig selv og drik for eksempel the på tørret brændenælde sammen med lakridspulver og kamille.

Skal man så lægge sin livsstil helt om, før det virker?

Jeg tænker, man kan starte med de lavthængende frugter og så se, hvad du har energi til. Det er bedre at få ændret på nogle få vaner, som holder, end at du sætter dig for at ændre alt, som du ikke kan leve op til.
Du kan bruge det som kur i en uge, men du kan også implementere rådene i det omfang, du selv orker det.
Bogen er tænkt som inspiration til en mere allergivenlig kost. Men det er svært at ændre vaner. De fleste kan sagtens holde en uge, men det er ekstremt krævende at ændre vaner på længere sigt. Så begynd med at tage mere af det ind, der gavner, og tag mere af det ud, der ikke gavner. Her er det vigtigt, at du mærker efter, hvad du har det godt med.

Derfor er grønne planter gode for dit helbred

1.

Start med et godt kosttilskud

Det er noget, der støtter kroppen nu og her, og så kan man måske få flere kræfter til at prøve nogle af de andre ting. Start med at tage quercetin, c-vitamin og brændenælde. Så gør du noget godt for din krop med det samme, uden det bliver alt for dyrt. Alle tre tilskud har en antihistamineffekt, som er rigtig god. Brug eventuelt tørret brændenælde som the sammen med lakridspulver og kamille.
Det er klart, at kosttilskud ikke har samme effekt, som hvis du tager en Benadryl, men det har faktisk en mærkbar effekt for mange.

2.

Udeluk alt mad, der indeholder histamin

Histamin er med til at fremme allergiske reaktioner, og det forekommer også naturligt i noget mad. Så når du fjerne mad med histamin, gør du dig selv og din allergi en stor tjeneste. Det er typisk langvarige fremstillingsprocesser, der fører til udskillelsen af histamin i fødevarer – det vil sige, du skal holde dig fra mad, som er saltet, marineret, gæret, lagret og røget. Undgå eksempelvis øl, vin, gærbrød, dåsefisk, spegepølse, ost, sojasauce (alle slags) og ketchup.

3.

Dæmp kløe med vand og fedt

Man kan faktisk skylle pollen væk med vand. Hvis du har været ude og kan mærke pollen i næsen, så brug en næseskyller. Du kan også bruge fedtstoffer til at beskytte hud, næse og øjne. Her er det ayurvediske ghee, som man på dansk kalder klaret smør, virkelig godt. Ghee er smør, der har været igennem proces, så man fjerner alle urenheder, så man kun har smørolien tilbage. Brug den rundt om øjnene, i næsen eller hvis du har eksem. Det er godt at få beskyttet slimhinderne, når allergien går i gang, både på huden og i næsen.

4.

Brug kinesisk akupressur mod allergi

http://acupressure.com/

En ting, der hjælper immunforsvaret nu og her, er det kinesisk akupressur. Det er en behandlingsteknik fra den 5.000 år gamle kinesisk medicin, som bygger på akupunktur, men med brug tryk i stedet for nåle. Afprøv det med punktet lever 3 (se billede herover), som er generelt opbyggende. Det er også et universelt punkt i akupunkturen, fordi det styrker immunforsvaret.

5.

Prøv 7-dages allergikuren

Har du lyst til at gå all-in på allergivenlig kost, så prøv 7-dages kuren mod allergi. Den renser og genopbygger tarmene, booster immunforsvaret og dæmper inflammation og histamin i kroppen. Den er nøje tilrettelagt med madopskrifter til alle måltider, grønne smoothies og vitaminer. Den er let at følge, men kræver en del indkøb fra helsekostforretninger – hvis man vil følge den helt til punkt og prikke.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto