Skovbadning: Derfor bliver du glad af at være i naturen

Har du nogensinde hørt om skovbadning? Det handler faktisk ikke om at bade i en skovsø, men om at bade dig i skovens ro, nyde det grønne og blive et sundere menneske. Bliv en del af den globale tendens her.

Skovbadning fra bogen 'Ind i skoven'

Vi ved alle sammen, at vi har det godt, når vi er i naturen. Vi har vidst det i årtusinder. Skovens lyde, træernes dufte, det flimrende sollys på bladene, den friske, rene luft – det giver os alt sammen en følelse af velvære. Stress og bekymringer bliver lettere, og vi har nemmere ved at slappe af og tænke klart.

Naturen kan gøre os i godt humør, give os ny energi og livskraft, vække og forynge os. Det er en viden, vi kan mærke helt ind i knoglerne. Det er som en intuition eller et instinkt, en følelse, som kan være vanskelig at beskrive. For hvad er det egentlig for en følelse, som er så vanskelig at sætte ord på? Hvad ligger der bag? Hvad er det, naturen gør ved os?

Skoven gør dig sund

Nogle mennesker forsker i skove. Nogle mennesker forsker i medicin. Jeg forsker i skovmedicin for at afdække alle de måder, hvorpå gåture i skove kan give os større velvære.

Hvornår har du sidst vandret gennem en skov eller spadseret i en lund, som var så smuk, at du måtte stoppe op i forundring? Hvornår har du sidst lagt mærke til, at forårets knopper foldede sig ud, eller studeret de mønstre, som frosten tegner på et blad om vinteren? Gad vide, hvor mange timer du i stedet har brugt på at kigge på en skærm i dag, og hvor mange gange du har tjekket din telefon? Hvis du sidder på et kontor med klimaanlæg, har du måske ikke engang lagt mærke til vejret. Du er måske gået helt glip af, at årstiderne skiftede. Opdagede du, at det var forår udenfor? At det er blevet efterår?

Skovbadning, at være ét med naturen

Min arbejdsplads ligger lige ved siden af en park, hvor der vokser mange træer. Og hver mandag går jeg en tur sammen med mine studerende. Vi gør mere end blot at gå en tur. Vi udøver det, som på japansk hedder skovbadning, eller shinrin-yoku. Shinrin er det japanske ord for skov, og yoku betyder bad.

Det handler ikke om motion, om at vandre eller løbe. Det handler blot om at være i naturen og om at komme i kontakt med den ved at se, høre, smage, lugte og mærke den. Når vi er indenfor, har vi en tendens til kun at bruge to sanser, nemlig vores øjne og ører. Men udendørs kan vi dufte til blomsterne, smage den friske luft, iagttage træernes skiftende farver, høre fuglenes sang og mærke vinden på vores hud. Og når vi lukker op for vores sanser, skaber vi en forbindelse til naturen.

Vidste du, at … idéen om, at mennesker har behov for at være i kontakt med naturen, kaldes for biofili? Det kommer af græsk og betyder ‘kærlighed til livet og alt levende’.

Idéen om, at mennesker har behov for at være i kontakt med naturen, kaldes for biofili? Det kommer af græsk og betyder ‘kærlighed til livet og alt levende’.Konceptet blev udbredt af den amerikanske biolog E.O. Watson. Han mente, at vi er genetisk bestemt til at elske naturen, og at den er lige så vigtig for vores velvære som regelmæssig motion og sund kost.

Væk dine fem sanser med skovbadning

  • Lyt til fuglene, der synger, og vinden, der hvisker i træernes blade.
  • Se på træernes forskellige grønne nuancer og sollyset, der falder gennem bladenes gitter.
  • Indsnus skovens duft og naturlige aromaterapi.
  • Træk vejret dybt, og smag på luftens friskhed.
  • Mærk træets bark med hænderne. Dyp fingrene eller tæerne i et vandløb. Eller læg dig på jorden.
  • Luk op for en følelse af glæde og fred. Det er din sjette sans, en sindstilstand

Sådan finder du ro og lytter til skovens lyde

  1. Første skridt er at sætte farten ned. Du er nødt til at give dig tid: Det tager tid at slippe tankerne og høre naturens stilhed. Find et godt sted, og sæt dig.
  2. Fokusér på dit åndedræt. Hvis uønskede tanker dukker op, skal du koncentrere dig om at trække vejret dybt. Når du lukker luften ud, lader du alle distraktioner fordufte.
  3. Lyt i alle retninger. Efter et stykke tid falder støjen i dit hoved til ro, og du vil igen kunne høre naturens lyde. Læg mærke til det, du hører. Hak-hak-hak-lyden af et næb i et træ. Den flerstemmige lyd af fuglesang. Prøv at lytte dig frem til mere.
  4. Luk øjnene for at lytte endnu mere intenst. Når du forbliver stille og rolig og opmærksom, vil naturens lyde åbenbare sig for dine ører. Du skal blot være stille og lytte. Hvis du lytter nok, kan du måske høre træerne, der taler sammen.

Flere træer, mere lykke, mindre antidepressiv

Når man lægger alle mine videnskabelige kendsgerninger sammen, peger det på, at træer har en stor gavnlig effekt på den offentlige sundhed. Nu, hvor mere end halvdelen af os bor i storbyer, er de grønne byområder vigtigere end nogensinde før for vores helbred og velvære – og det gælder både vores psykiske og følelsesmæssige velvære. Flere træer er lig med mere lykke.

En omfattende undersøgelse gennemført på University of Exeter i Storbritannien påviste, at mennesker, som bor i områder med træer og grønne arealer, lider mindre af angst og depression, og at den positive virkning af træer på menneskers mentale velvære holder længere end kortvarige humørløft som en lønforhøjelse eller at blive gift.

I London sammenholdt en anden undersøgelse antallet af træer med antallet af recepter på antidepressive midler, der blev udskrevet, og man opdagede, at beboere i gaderne med flest træer havde brug for færre recepter end dem, der boede i områder med få eller ingen træer. Ekstra træer i et område har også vist sig at bringe forekomsten af sygdomme som forhøjet blodtryk, diabetes og overvægt ned. Forskning har også påvist, at ældre mennesker lever længere, når de bor i gåafstand til en park eller et grønt område.

Skoven har helende kræfter

Det kan være svært at stille ind på naturens lyde. Vi er så vant til støj. Selv når vi er tavse, larmer vores tanker i vores hoveder. Det er faktisk sådan, at det er, når vi er stille og rolige, at den indre støj begynder. Vores tanker kværner løs, og det er ikke nemt at få dem til at falde til ro. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave nogle øvelser, så du lærer at optage skoven med dine sanser. For der findes ingen medicin, som påvirker dit helbred så direkte, som en gåtur i en smuk skov gør.


OM BOGEN

Denne artikel er et uddrag fra bogen ‘Ind i skoven – Skovbadets kunst og videnskab: Shinrin-yoku: Den japanske vej til et bedre helbred’ af Dr. Qing Li, som er ekspert i skovmedicin. Li samler over 20 års forskning i bogen og giver praktiske metoder til dig, der gerne selv vil prøve kræfter med den mange århundreder gamle japanske tradition skovbadning. Udgivet på Gyldendal. Læs mere her.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto