Husk at slappe af i juleferien: 7 tips til at skrue ned for tempoet

En lang juleferie venter forude, men de mange fridage forsvinder hurtigt, hvis du både skal holde jul i den anden ende af landet, troppe op til diverse julefrokoster og nå at bytte julegaver inden nytår. Læs de syv gode råd og få en mere afslappet juleferie med hygge og nærvær.

Kom ned i gear i din juleferie

Efter en hektisk december, hvor du har været til luciaoptog i børnehaven, klippe-klistre-dag i skolen og til julefrokost på arbejdet. Når man har  drønet rundt og købt julegaver til hele familien, pyntet juletræ og bagt syv forskellige slags småkager, er juleferien kærkommen for de fleste.

Men ens juleferie ender ofte med at være så pakket med transport fra den ene ende af landet til den anden, julefrokoster på begge sider af familien og praktiske gøremål, at vi slet ikke når at slappe af. Og det dur ikke ifølge Solveig Wandall, der er psykolog hos Stressforeningen.

”Det er enormt vigtigt at huske at slappe af. Det gælder både generelt i hverdagen, men især i de her ferier, der jo er indlagt, fordi vi har brug for perioder, hvor vi kommer helt ned i gear. Vi kan ikke fungere optimalt, hvis vi er aktive hele tiden,” forklarer hun.

Hjernen har brug for flere små pauser i løbet af dagen. For eksempel hvor vi bare sidder og kigger ud ad vinduet, drikker en kop kaffe eller bare laver absolut intet.

Derfor gælder det også om skrue ned for tempoet, forventningerne og antallet af arrangementer i juleferien. Det gør at der også er tid til bare at være sammen og lave ingenting.

Her får du Solveig Wandalls syv bedste tip til en afslappet juleferie.

7 tips til at komme ned i gear i juleferien

1.

Pas på dig selv

For det første gælder det om at respektere, at den mørke tid er lidt hård ved os danskere. Manglen på D-vitamin gør os mere trætte og energiforladte. Lyt til din krop, og vær opmærksom på, hvor meget du har overskud til.

2.

Planlæg julen i god tid

Få overblik over juleferien i god tid, så I kan se, om I kommer til suse fra den ene julefrokost til den anden. Generelt er det bedre at planlægge for lidt end for meget. Læg en plan, der passer dig og din familie, og hold fast i den.

3.

Sig nej tak

De sociale arrangementer i julen kan give lys, glæde og energi. Men du kan også blive følelsesmæssig stresset, hvis hele familien hiver i dig med diverse sammenkomster. Derfor er det ok at sige nej tak til nogle af dem. En god huskeregel er, at når du siger nej til én ting, siger du ja til dig selv, og hvad der gør dig glad.

4.

Meld fra i god tid

Selvom det er invitationer til hyggelige ting med mennesker, du godt kan lide, gælder det om at mærke efter, allerede når du får invitationen. Bliver det her arrangement for meget i forhold til de andre ting I har sagt ja til? Melder du fra i god tid, undgår du skuffede familiemedlemmer, der har stået og lavet mad hele dagen.

5.

Lad 25. december være nattøjsdag

Noget af det vigtigste er at have dage uden nogle som helst planer. Indfør for eksempel en nattøjsdag den 25. december, hvor I bare kan tulle rundt derhjemme, og ungerne har god tid til at udforske og lege med deres nye julegaver.

6.

Snup en gåtur

Julen er fyldt med veldækkede borde med god mad og søde fristelser. Tag en pause fra spisebordet, hvor I hopper i noget varmt tøj og går en tur sammen – også selvom frosten bider i kinderne. Det er et klassisk tip, men det virker. Når vi bevæger os, giver det mere energi og overskud. Og når vi går, bruger vi ikke hjernen, men er bare til stedet i nuet.

7.

Gør noget andet, end I plejer

Selvom I ikke rejser væk i julen, kan I sagtens skabe den samme følelse af ferie og frihed ved at gøre noget andet, end I plejer derhjemme. Slæb for eksempel madrasserne ind i stuen og sov sammen hele familien, hold skovtur på børneværelset eller lad den nye togbane stå fremme i flere dage, selvom den fylder hele stuegulvet.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto