Styrer notifikationer dit liv?

Hele tiden popper der notifikationer frem på din mobil. Du får lyst til at tjekke den med det samme - og det er meningen. De røde prikker er nemlig designet til at trække dig ind. Og det virke faktisk så godt, at du ikke længere selv styrer dit eget liv.

Par, der tjekker deres notifikationer

Lad os begynde med en lille quiz: Hvad gør du mindst 80 gange om dagen uden at tænke over det? Du tjekker din mobil. Flere internationale undersøgelser viser, at moderne mennesker ligger et sted imellem 80 og 85 smartphonetjek per døgn.

Det er mere end tre gange i timen – hvis du altså er vågen i samtlige af døgnets timer. Et mere præcist tal er nok, at du løber skærmen igennem fem til seks gange i timen.

Én af grundene til, at vi tjekker vores smartphones så meget, er notifikationerne. De små røde prikker med tal indeni, der popper op i højre hjørne af din Messenger, mail eller foretrukne shoppe-app. De røde prikker kan måske virke ret tilforladelige, men faktisk er de en del af en større industri.

Vidste du, at… Du klikker, trykker og swiper op imod 5.000 gange om dagen, når du har fundet telefonen frem?

Du betaler med din opmærksomhed

“Det er ikke tilfældigt, at prikkerne er røde,” siger digital rådgiver Astrid Haug.

“Rød er en alarmfarve, der fanger vores blik lige i det øjeblik, notifikationen kommer frem på skærmen. Den røde farve stresser vores øjne, og vi vil instinktivt have prikken til at gå væk. Hvis det skal kunne lykkes, må vi derfor gå ind i appen og tjekke den besked, der er kommet. På den måde er vi ‘fanget’ af appen, som lever af, at vi bruger tid i netop den.”

I disse år betaler vi mennesker nemlig i høj grad med vores tid – og liv. Begrebet ‘paid attention’ er et af de mest anvendte i techverdenen for tiden, og det betyder simpelthen, at du som bruger betaler med din opmærksomhed, og kritikere kalder det et ophørsudsalg for mentale ressourcer.

Hverdagen er travl, og hvis annoncører kan nå ud til dig, når du spiller ‘Wordfeud’, scroller igennem din løbeapp eller kigger i digitale tilbudsaviser, så er deres penge givet godt ud. Et sted i dit baghoved er der nemlig på den måde sået en lille tanke om et forbrugsgode, der muligvis ville være noget for dig.

Den største tidsrøver

De første rødteknologiske prikker, vi kender til, kan dateres tilbage til 2007. Her viste Apple-skaber Steve Jobs stolt en såkaldt ‘iPhone’ frem foran den måbende verden.

Under præsentationen kunne man se de røde notifikationer, der gjorde opmærksom på, at der var en ulæst sms, fem ubesvarede opkald og en mail, som manglede at blive gennemgået.

Ifølge Astrid Haug er det lige netop dette indre billede af, at vi mangler at gøre noget – ja, at vi måske ligefrem går glip af et eller andet – der er de røde prikkers store styrke:

“Prikkerne har udviklet sig til her 11 år efter lanceringen af iPhonen at være vor tids største tidsrøver. Det her er simpelthen software, der gør os afhængige af at være på hele tiden, hvilket jo i sig selv er skræmmende. For hvis vi ikke kan lade være med at tjekke smartphonen, når prikkerne popper op, så er det jo dem, der styrer vores liv.”

Vidste du, at…  66 procent af alle danskere mellem 18 og 29 år føler, at deres mobilforbrug har taget overhånd?

De små, røde ‘triggere’

Det kan måske lyde en smule overdrevet. Men det er det faktisk ikke, hvis man spørger læge og forfatter til bogen ‘Sluk – kunsten at overleve i en digital tidsalder’ Imran Rashid.

“De røde notifikationer er nøje designet til at stjæle din opmærksomhed,” siger Rashid og forklarer, hvordan der ligger adskillige studier i adfærdsdesign bag de røde prikker.

“En smartphones interface er designet ud fra teorier, som går helt tilbage til rotteforsøg i 1930’erne, hvor man opdagede, at man ved at skabe tilfældige belønningsmønstre kunne drive adfærd gennem forventning. Dette er blevet videreudviklet til en decideret formel for adfærd, der er lige så enkel, som den er effektiv. Hvis man fortæller mennesker, hvad de skal gøre, hvordan de skal gøre det, og ikke mindst hvornår de skal gøre det, ja, så gør de det,” fortæller Rashid og fortsætter:

“De røde notifikationer er den sidste del af denne treenighed. En såkaldt ‘trigger der sætter gang i hele adfærdsmønstret. Ligesom ringelydene i pausen i teatret fortæller os, at det nu er tid til at gå ind i salen, så er den røde prik på skærmen et frydefuldt varsel om, at det er tid til at åbne appen.”

De røde prikker
En slags service

Man kan selvfølgelig også anskue de røde prikker som en service. Som en slags orientering om, at der er sket noget nyt på Facebook, Instagram eller Snapchat, der måske gerne skal ses hurtigt.

Ja, rent faktisk er nogle af de røde notifikationer så sammenfiltrede, at når man trykker på den ene app, ledes man efter et par minutter videre over i en anden og måske ligefrem derfra over i en tredje.

Og det er der bestemt også penge i. Jo flere annoncører, du ser, jo bedre er det naturligvis for de folk, der lever af at sælge appen.

Cliffhanger-hjerne

“Det særligt interessante ved de røde prikker er, at man via dem kan styre folks adfærd gennem forventninger. Ved hele tiden at gøre opmærksom på, at smartphonen har et nyt, spændende og endnu ukendt tilbud, skaber man brugere, der lever i forventning frem for i nuet.”

“Hvis man konstant reagerer på de røde prikker, får man til sidst en cliffhanger-hjerne,” siger Imran Rashid og forklarer, at sådan en hjerne aldrig slapper af, fordi den hele tiden har en forhåbning om, at der snart sker noget, som er endnu sjovere eller endnu mere spændende end det, der sker lige nu og her. Og evnen til fordybelse bliver forringet.

“Det er den samme drivkraft, man ser hos ludomaner. Man vil hele tiden have det næste kick, der kommer ved at spille, og man er konstant fremadskuende. De røde notifikationer har en psykologisk, vanedannende effekt. Så prikkerne er bestemt en service, men eftersom der står et tal inde i dem, skaber de også en mere konkret forventning til, at der sker noget sjovt, som man ikke bør gå glip af. Og så får man aldrig rigtig slappet af.”

Vidste du, at… Der findes en app, som kan kontrollere dit mobilforbrug? Den hedder ‘Moment’ og kan bruges til hele familien, hvis du ønsker det.

Ingen toiletbesøg uden mobilen

Ludomansammenligningen er selvfølgelig ikke så rar, når man egentlig bare sidder i sofaen med sin smartphone og gerne vil se, hvad der sker i verden.

I stedet kunne man måske tænke på de røde notifikationer som små brødkrummer, der ligger på vores telefon, og som vi ikke kan lade være med at køre en fugtig pegefinger henover og stoppe i munden.

Men uanset hvordan vi ser på prikkerne, så fører de os stadig lige hen til pandekagehuset, hvor heksen venter, som i eventyret ‘Hans og Grete’.

“Prikkerne giver ingen mæthedsfornemmelse,” siger læge Imran Rashid, der i øjeblikket er i gang med et større forskningsprojekt om danskernes forhold til deres smartphone.

“Faktisk er de ved at være så forankret en del af hverdagen, at vi ikke længere kan gå på toilettet uden at have smartphonen med. Vi tror, at vi selv vælger det, men det er lige netop her, at manipulationen ligger. For teknologibrug er bestemt noget, du vælger til, men det er også noget, der bruger dig, selv om du ikke er bevidst om det,” siger han og fortsætter:

“Og hvis du hele tiden er ubevidst online, så bliver du stresset og udbrændt, fordi det, der driver den digitale transformation, er to ting: strøm og mentale ressourcer. Og gæt så selv, hvad der løber tør først.”

Nye vinde i techland

Techgiganterne er altså simpelthen ved at skabe rammer for din adfærd, og dermed styrer du ikke længere dig selv. Det kræver i hvert fald en aktiv indsats, hvor du selv kæmper imod.

Imran Rashid mener heldigvis også, at nye vinde snart vil blæse ind over os smartphonebrugere:

“Den senere tid har der været skandaler, hvor de store techgiganter har misbrugt private data. Det, tror jeg, kan sætte en bevægelse i gang, og det er der også brug for. I dag stikker de fleste forældre jo gladeligt en iPad i hænderne på deres børn, men rent reklamemæssigt svarer det sådan set til at vise dem en cigaretpakke. Og det er prikkerne også med til at fremme.”

Digital rådgiver Astrid Haug er enig i, at der i øjeblikket er ved at ske en forbedring på techfronten:

“Google har sendt nye retningslinjer ud til producenterne, og generelt har flere apps også indført, at man kan tidsindstille, hvor længe man vil være inde i appen. Det er forhåbentlig fremtiden, for man tænker jo ikke, at vi mennesker gider spilde vores tid helt bevidst.”

Tjek tjek tjek

Sådan undgår du de røde notifikationer
  1. Løs ‘fremtidsproblemer’ i nuet
    Læg for eksempel telefonen fra dig, inden du mødes med nogen. Ofte må du planlægge imod din egen natur, og det er sindssygt svært.
  2. Tag stilling til, hvad der er vigtigt for dig
    Fjern notifikationer fra alle de apps, der ikke er virkelig vigtige. Det kan gøres i smartphonens indstillinger.
  3. Prioritér vigtigheden
    Det er en god idé at være meget bevidst om, hvor de forskellige apps er placeret. Fjern for eksempel alle de tidsrøvende apps fra forsiden på din telefon.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto