Hold snotnæserne fra døren med 5 husmoderråd

Et stærkt immunforsvar er næsten det eneste, som kan få dig og familien igennem efteråret og vinter uden alt for mange sygedage med løbende næse og hoste. Vi har samlet de bedste husmoderråd.

Kvinde drikker te for at styrke immunforsvar | LIME

I år skal være året, hvor du og resten af familien flyver igennem den mørke sæson uden snotnæse, hoste og sygedage, der aldrig stopper. Det handler om at styrke immunforsvaret, og ja tak tænker du (og vi) hvordan gør man lige det. Vi er dykket ned i de utallige husmoderråd som findes og fundet dem, som har noget videnskabeligt bag sig

Husk at tal med din læge, hvis feberen er høj, hosten bliver ved i over en uge, eller du bare generelt føler, at det her er mere end en almindelig omgang forkølelse.

1.

Få nok søvn

Utrolig nemt, og utroligt svært. Søvn er vigtigt for dit immunforsvar. Mangel på søvn gør din krop modtagelig for virus og infektioner, mens nok søvn styrker immunforsvaret. Så gør det til et forsæt her i efteråret at gå i seng i ordentlig tid. Fjern computer og mobil fra dit soveværelse eller parker dem langt væk fra sengen. Gå dit soveværelse og børneværelserne igennem, for at se om der findes forstyrrende elementer, eller om der er lyd og lys, som skal dæmpes, så alle kan sove mere uforstyrret.

Så meget skal du sove:

  • 3- 5-årige: 10-13 timer
  • 6-12-årige: 9-12 timer
  • 13- 18-årige: 8-10 timer
  • Voksne: 7+ timer

Kilde: National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Population Health

2.

Drik hyldebærsaft hverdag

Hyldebær indeholder antocyanidiner, som modvirker vira. Rikke Goerlich skriver i sin bog ”Kend din urt ” at stoffet hjælper kroppen med at forhindre virus i at trænge ind i cellerne. Og faktisk viser forskning, at en kop hyldebærsaft om dagen i vinterperioden forbygger influenza, og at det kan afkorte sygdomsperioden.

Kilde: Randomized study of the efficacy and safety of oral elderberry extract in the treatment of influenza A and B virus infections

3.

Lav udtræk af Rød Solhat

Det er nok liiidt langhåret for de fleste at gå i gang med at lave sit eget udtræk af Rød Solhat (Echinacea purpurea), så her er det nok nemmest at købe et færdiglavet udtræk. Der findes produkter med Rød Solhat, som er mærket som naturlægemiddel, og det betyder, at de har en (om end meget svag) dokumenteret effekt. Rød Solhat kan i den rette koncentration styrke kroppens immunforsvar til at modstå forkølelse og virus og lindre symptomerne, hvis du er blevet ramt.

Kilde: Cochranes analyse Echinacea for preventing and treating the common cold her

4.

Spis surmælksprodukter

Din immunforsvar sidder også i tarmen og her er det godt at spise masser af probiotika, som er gavnlige mælkesyrebakterier, der også findes i tarmen. Et forskningsresultat viste, at en gruppe som spiste probiotika hver dag i 12 uger, havde et forbedret immunforsvar i forhold til den kontrolgruppe, som ikke fik probiotika. Så frem med A38 eller et andet surmælksprodukt om morgenen, og giv den gas med fermenteret kål, så kan du måske opnå en effekt.

Kilde: Prospective study of probiotic supplementation results in immune stimulation and improvement of upper respiratory infection rate

5.

Motioner regelmæssigt

Der er ingen tvivl om, at regelmæssig motion styrker dit immunforsvar. I det hele taget holder en sund livsstil din krop i tip top stand og hjælper din krop med at holde sig sund. Hvis du har stødt ind i påstande om, at hård motion svækker dit immunforsvar, så findes der ikke entydig evidens for det (og hvem har også hørt om de syge, syge topatleter, som ligger med forkølelse og influenza halvdelen af året, fordi de træner for hårdt). Så tag familien, eller en god veninde under armen og kom ud gå, løbe eller cykle. Meld dig ind i den lokale sportsklub eller tilmeld dig et aftenskolehold i tango og få pulsen op og sved på panden regelmæssigt

Kilde: Debunking the Myth of Exercise-Induced Immune Suppression: Redefining the Impact of Exercise on Immunological Health Across the Lifespan

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto