Bliv sund med alt godt fra havet

Det dækker 71 procent af Jordens overflade og indeholder alt fra et fantastisk dyre- og planteliv til helbredende mineraler og salte. Bliv klogere på skattene i havet og deres helende egenskaber.

Sund hud med saltvand

Danmark er et land omringet af vand, så hvorfor ikke udnytte alt det sunde der findes i havets bølger? Vinterbadesæsonen er netop startet, og hvis du ikke er til det kolde gys, så kan du få masser af sunde sager, du kan bruge i køkkenet – læs med og lad dig inspirere til at udnytte alt det gode fra havet.

1.

Snyd sulten med tang

Du behøver slet ikke at være skeptisk over for den grønne klistermasse, der anbefales til sushi. Tang, også kaldt makroalger, indeholder kun få kalorier, er proteinrigt og er samtidig fyldt med mineraler, aminosyrer, kostfibre og diverse vitaminer. De medvirker til at sænke kolesterol i blodet, stabilisere blodsukkerniveauet og holde dig mæt.

Kostfibrene fra brunalger er særligt gode til at skabe en kunstig mæthedsfornemmelse, så du ikke føler behov for at spise så meget og dermed har nemmere ved at tabe dig. De mæthedsskabende kostfibre fra alger kaldes “alginater”, og de danner en gelé i mavesækken, som styrker signalerne fra mave-tarm-kanalen til hjernen om, at du er mæt, fordi geléen optager plads i maven.

2.

Tag et iskoldt dyp

Har du mod på at prøve det kolde gys ved vinterbadning, så er det værd at kaste sig ud i. Vinterbadere påstår, at “blodet ruller raskere i årerne” efter en dukkert, og det er lige netop, hvad det gør. Din krop får nemlig et kuldechok i vandet, som tvinger den i akut overlevelsesberedskab, så alle dine små blodkar trækker sig sammen, og blodet løber ind til hjertet og de indre organer. Dit hjerte arbejder ekstra hårdt for at holde varmen, så puls og blodtryk stiger, og du trækker vejret hurtigt. Samtidig udløser det en cocktail af stofferne adrenalin og endorfiner i din hjerne, som kan sammenlignes med det, som maratonløbere oplever, når de løber over målstregen. Stofferne virker smertestillende og antidepressivt i op til flere timer efter din badetur, så snyd ikke dig selv for den isnende oplevelse.

3.

Salt dine hudproblemer væk

Sammensætningen i saltvand minder meget om menneskets blodplasma, og det er én af grundene til, at vandet har en gavnlig virkning på vores hud. Salt har en tendens til at åbne dine porer og fjerne de giftstoffer, som skaber hudirritationer. Selv slem eksem og psoriasis kan lindres og mildere tilfælde af hudproblemer, som eksempelvis bumser, betændelse og svamp, kan også blive markant forbedret eller ligefrem forsvinde, hvis du bruger nok tid i havet.

4.

Få muskler med muslinger

Du samler dem op ved stranden og pynter måske dit hjem med dem efter en tur til havet, men faktisk er muslingen også en fantastisk kilde til protein og bliver derfor kaldt for havets bøf. Desuden er den rig på jod, der forebygger stofskiftesygdomme, og selen, som forebygger visse kræftformer, samt jern, der sikrer, at blodet kan transportere ilt rundt i kroppen. Altså en naturlig vitaminpille. Så hvis du vil leve sundt og leder efter alternativer til kød, er muslingen et oplagt valg, der kan tilberedes på få minutter. Prøv for eksempel en omgang hvidvinsdampede blåmuslinger med ovnbagte rodfrugter.

5.

Stik fødderne i sandet

Selv om det begyndende efterår byder på køligere temperaturer, så kan vi stadig opleve solrige dage med plads til en lille wellnesstur til havet. Bevæger du dig ned til strandkanten og går barfodet i det våde sand, vil sandet nemlig virke som en naturlig eksfoliering af fødderne. Eksfoliering (også kaldet peeling) fungerer ved, at de bittesmå sandkorn fjerner alle hudens overfladiske lag af døde hudceller, når den kommer i kontakt med sandet. Dette øger blodcirkulationen og styrker hudens fornyelsesproces, hvilket gør den meget renere, sundere og smukkere. Du skal blot huske altid at smøre huden ind i en nærende fugtighedscreme efterfølgende, så du forsegler fugten og gør huden mere glat og blød.

Vidste du, at…man allerede i oldtiden så havet som et homøopatisk medicinskab og brugte den såkaldte Thalasso-terapi, som nu er blevet trendy igen? Her masseres du og smøres ind i salt, alger, tang og mudder, alt imens der drypper varmt havvand ned fra dyser i loftet.

6.

Mindful melodi

Forestil dig, at du sidder ved havet med lukkede øjne og nyder stilheden kun afbrudt af rolige, rytmiske bølgeskvulp. Det er svært at være stresset i sådan en situation, og det er der en god grund til. Når du lytter til havet eller en anden rytmisk lyd fra vand, så påvirker det dine hjernebølger på samme måde, som når du lægger dig ned for at sove. Lyden af vand er nemlig en af naturens arketypiske lyde, som vi alle kender. Den virker afslappende og beroligende og minder dig blandt andet om den første musik, du hørte i din mors mave, som var hjerterytmer transporteret gennem vand. Har du ikke altid mulighed for en tur til vandet, så findes der også et hav af fantastiske apps til mobilen med naturens lyde, for eksempel den gratis app ‘Nature Sounds’, som du kan forkæle sanserne med derhjemme.

Læs også: Lyt dig lykkelig

TIP!

Er det for koldt udenfor, så lav din egen scrub til at fjerne de døde hudceller ved at blande en håndfuld groft salt med to spiseskefulde argan-, oliven- eller mandelolie, og tilsæt et par dråber æterisk olie, for eksempel lavendel eller citrus, for en sød duft. Smør blandingen på kroppen i små cirkulerende bevægelser, og skyl af med lunkent vand.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto