Tømmermænd: Sådan kommer du bedst igennem 1. januar

På årets første dag ligger mange danskere traditionen tro brak med tømmermænd efter en god nytårsaften. Mange af os plejer vores ondt i håret med junkfood og sodavand, men der er faktisk bedre måder at slippe godt igennem sine tømmermænd på.

Tømmermænd efter nytår

Knastør sandpapirstunge, maverumlen og djævelsk ondt i hovedet. Sådan ser virkeligheden ud for rigtig mange danskere, når de slår øjnene op til årets første, spæde dag.

Tømmermænd er cirka lige så sikkert, som at der er skihop i fjerneren – og for de fleste af os er indtag af junkfood i forsøget på at dulme pinsler og cravings næsten lige så sikker en prognose. Men det hjælper faktisk ikke.

“Junkfood og tung, fed mad lindrer ikke vores tømmermænd. Tværtimod, faktisk. De fedtholdige måltider kan faktisk have en negativ effekt på vores velbefindende og efterlade os utilpasse og mere kvalme, end vi var i udgangspunktet,” siger Preben Vestergaard Hansen, lektor og ekspert i Human Ernæring på Professionshøjskolen Metropol.

87 % af alle danskere i alderen 15-74 drikker alkohol nytårsaften.

Forklaringen er, at junkfood er langsommelig og hård for kroppen at fordøje, hvilket faktisk kan forlænge den tid, vi har det dårligt i. Det skyldes primært det høje fedtindhold, som junkfood typisk har. Det betyder dog ikke, at det er helt forbudt at ty til hverken chips, burgere eller iskold cola dagen derpå. Men hvis du vil hurtigt på benene igen, kan det være en god idé at spise hjemmelavet, frisk, vitaminfyld mad i stedet.

Kroppen trænger til væske og næring – og salt og sukker

“Der er ikke noget, der er forbudt, og der er ingen grund til sundhedshysteri, hvis man ikke spiser junkfood og drikker sodavand på hverdagsbasis. Det er bare vigtigt at sige, at det altså ikke kurerer tømmermændene,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Det, kroppen trænger til for at komme på højkant igen, er væske, god næring, salt og sukker – men der findes ingen mirakelkur og superråvarer, der knipser tømmermænd væk. Heller ikke selvom de er sunde, understreger ernæringseksperten.

270.000 danskere lægger vejen forbi McDonalds første januar.

Spis let og hjemmelavet

“Man skal sørge for at få rigelig væske, få lidt sukker, da blodsukkeret godt kan være lavt dagen efter, og så er lidt salt også ok til at genoprette saltbalancen. For nogle virker bananer godt, andre må bare have pizza og sodavand. Det er individuelt, hvad der virker,” siger Preben Vestergaard og fortsætter:

“Man skal spise efter følelserne og sin sunde fornuft, men kroppen hjælpes bedst på ret køl ved at få friske råvarer og hjemmelavet mad, der ikke ligger for tungt.”

Det kan være en hjemmelavet burger eller pastaret – eller man kan have været helt på forkant og bage pizza eller pizzasnegle, der bare skal tages op af fryseren og varmes, når hovedpinen for alvor dunker. Pointen er, det ikke bør være for fedt, men til gengæld skal være fiberholdigt, friskt og gerne med en god dosis vitaminer fra frugt og grønt til.

Just-Eat fik 130.000 ordrer på take-out 1. januar 2018. Den mest populære spise leveret til døren er pizza.

Gå en tur

At komme sig bedst og hurtigst muligt over en festivitas afhænger selvfølgelig ikke kun af, hvad man spiser og drikker dagen efter. Det betyder faktisk også en del, hvordan vi spenderer dagen.

“Der findes ingen mirakelkure mod tømmermænd, men jeg kan sige, at noget, der ikke virker, er at ligge i et varmt lokale under en varm dyne hele dagen. Det er meget bedre for kroppens forbrændingsproces at få frisk luft og få bevæget sig lidt,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Derfor har du det dårligt

Når vi har tømmermænd efter en våd aften, så er det fordi, vores kroppe overordnet set er ude af balance på grund af påvirkningerne. Der er dog flere årsager til, man får så ondt i håret.

“Tømmermænd skyldes dels dehydrering, men også nedbrydningsprocessen, der medfører dannelsen af andre stoffer, kendt som metabolitter, blandt andet eddikesyre. Nogle af metabolitterne giver hovedpine og er i det hele taget meget aggressive i forhold til vores velbefindende,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Desuden sker også en gæringsproces for alkoholen i kroppen, som kan gøre os fysisk dårlige. Især hvis du har drukket cognac, whiskey, rom og rødvin, sker der nemlig nogle alkoholiske forbindelser under lagringsprocessen i kroppen, som er med til at give os hovedpine og ubehag, forklarer han.

Selve festen kan også give tømmermænd

En god fest går ofte hånd i hånd med høj musik, cigaretter og røg, sene sengetider, fedtholdig godnatmad og dårlig søvn, og altsammen kan være med til at gøre os dårlige dagen efter, påpeger Preben Vestergaard Hansen.

Et sidste fif kan altså være ikke at runde aftenen af i den lokale kebabbiks eller hos den gyldne måge, men i stedet skynde sig hjem og få sovet en smule før end ellers.

6 tips mod tømmermænd
  1. Drik rigeligt med væske – det gælder både før, under og efter festlighederne.
  2. Køb ind til god tømmermændsmad, som du tror, du kan overskue at lave dagen derpå.
  3. Tilbered eventuelt noget lækker tømmermændsmad på forhånd, du bare skal varme.
  4. Sørg for at have drikkevarer på køl – også vand.
  5. Hav salte snacks på lager, eksempelvis i form af nødder.
  6. Und dig selv din tømmermændsforplejning. Dårlig samvittighed er med til at påvirke vores generelle velbefindende og kan forværre følelsen af tømmermænd.

Kilder: Just-Eat, McDonalds, Politiken

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto