5 tips til at komme igang med træningen

Har du svært ved at komme i gang med træningen? Du er ikke den eneste. Her får du 5 tips til at få snøret træningsskoene og komme ud af døren.

Kvinde laver mavebøjninger træning mitivation | LIME

Har du svært ved at finde motivationen til at træne? Og får du ikke rørt dig så meget, som du egentlig gerne ville? For mange har sommeren været et velfortjent pusterum fra hverdagens gøremål og lange to-do lister. Det betyder dog også, at træningen for manges vedkommende er blevet sat på pause sammen med motivationen.

Træningen som en fast rutine

For nogle er træning en helt naturlig del af hverdagen, mens det for andre kræver lidt overtalelse og motivation at få løbeskoene på. Mange oplever, at det kan være svært at gøre træningen til en fast rutine i en travl hverdag, hvor tid er en mangelvare, og sofaen lokker mere end løbebåndet. Heldigvis er der hjælp at hente, og træningsekspert hos Fitness World, Lars Erik Kristensen, kommer her med en guide og 5 gode råd til, hvordan du kan genvinde den gode træningsrutine:

1.

Vær ambitiøs, men husk at lytte til din krop

Hellere 30 minutters træning end 0 minutters træning. Ambitioner er altid godt at sætte, men vær realistisk, så du undgår at blive skuffet. Læg stille og roligt ud med let træning og vær opmærksom på at mærke efter, hvordan din krop reagerer. Når kroppen har ligget stille ved stranden eller siddet stille i solen, skal den lige vænne sig til at komme i gang igen. Start derfor i det små. Nøglen til gode træningsresultater ligger i vedholdenhed og gode vaner – ikke i overambitiøs træning.

2.

Træn sammen – det motiverer

Det er de færreste, der bryder sig om at bryde en aftale. Find derfor en anden person, du kan træne sammen med. Det kan fx være din partner, nabo eller kollega. Når man har en fast aftale med en anden person, er sandsynligheden for at man bryder den mindre. Derudover er det bevist, at det er nemmere at blive motiveret, når man træner sammen med andre.

3.

Mind dig selv om, hvor rar følelsen i kroppen er efter træning

Selvom det er længe siden, at du har trænet, har du med sikkerhed ikke glemt, hvordan kroppen føles efter endt træning. Lidt stive muskler og varme i de røde kinder, ja – men hvor ofte har man ikke sagt til sig selv: ”Wauw, hvor er jeg glad for, at jeg gjorde det”. Find dén følelse og motivation frem igen.

4.

Hold fast i de gode vaner

Alle mennesker har både gode og dårlige vaner, som enten arbejder for eller imod deres mål. Forsøg at identificere de ting, der lykkes for dig, og som hjælper dig nærmere dine mål, og forsøg så at gentage dem, gerne indtil de bliver til en vane. Selvom det er meget individuelt, hvad der fungerer, kan du prøve fx inden du går i seng at sætte løbeskoene frem til næste morgen, eller hav sportstasken med træningstøjet med på arbejde eller i skole, og pak en sund eftermiddagssnack.

5.

Sørg for at få sovet

Er du slået ud af din normale døgnrytme efter en begivenhedsrig weekend eller travl hverdag, kan det være endnu mere fristende at springe træningen over. Sørg for at få en god søvnrutine, så du er veludhvilet og vågner med opladte batterier og fornyet energi. Søvn har nemlig stor betydning for din sundhed og velvære.

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto