12 tips til at komme forkølelse og smitte til livs

Har I også været lagt ned af sygdom på skift hele vinteren? Her er ekspertens råd til, hvordan I selv bremser forkølelse og smitte, så I minimerer risikoen for at slæbe nye baktusser og virusser med hjem.

Forkølelse

Åhh nej… En brandvarm pande og en lille pjevs med blussende kinder – igen! For børnefamilier kan vintersæsonen føles som en endeløs omgang forkølelse, hoste og  sygdom, og især denne vinter har mange familier oplevet at være lagt ned på skift i månedsvis.

Om eksperten

Elsebeth Tvenstrup Jensen har mere end 20 års erfaring inden for mikrobiologi og har været ansat med speciale i infektionshygiejne ved Statens Serum Institut siden 2001. Desuden er hun medlem af Rådet for Bedre Hygiejne.

I børnehaver og vuggestuer kører influenza, halsbetændelse, øjenbetændelse, lungebetændelse, mellemørebetændelse, omgangssyge i, hvad der føles som, fast rul, og mange forældre river sig frustrerede i håret over det. Og selvom det ret beset ikke er vinter længere, døjer mange stadig med sæsonens efterladenskaber af sygdom. Det er både synd og hårdt, og det kan være en kæmpe udfordring i forhold til at passe sit arbejde.

Så hvordan stopper man den endeløse sygdom? Hvad kan man selv gøre for at bremse smitten både hjemme og til og fra institutionen? Man kan faktisk gøre en stor forskel med ret lette greb, forklarer Elsebeth Tvenstrup Jensen, ekspert i infektionshygiejne ved Statens Serum Institut:

1. Vask hænder ofte

Det er en gammel traver, at god håndhygiejne mindsker risikoen for at slæbe bakterier og virus rundt. Men det kan faktisk være en rigtig god idé at sætte håndhygiejnen lidt i system med nogle regler, så vi både selv husker dem og får lært vores børn god håndhygiejne.

Gælder både børn og voksne

Gør det derfor til en fast rutine altid at vaske hænder som det første, når I kommer hjem. Om det så er fra børnehaven, arbejdet, fra at handle eller hjem fra en legeaftale. Man bør også vaske hænder, før man henter børnene i institution, før man går hjem fra institutionen, før man laver mad, før man spiser og efter toiletbesøg. Og det gælder både børn og voksne.

2. Vask hænder i 15 sekunder med en vaskeremse

Hvor længe skal man vaske hænder, og skal man virkelig tage tid? Svarene er, at en effektiv håndvask tager 15 sekunder og ja – det ér faktisk en god idé at tage tid. Det er vigtigt at gøre hænderne våde først, ellers kan sæben nemlig være hård ved huden og give udtørring eller eksem, og så vasker man eller systematisk i 15 sekunder.

Gør det sjovt

Man kan også bare tælle, mens man remser: ”Ovenpå, nedenunder, mellem fingrene, tommeltotterne, fingerspidser og rundt om håndleddet. Og så skyller vi grundigt!”. Måske gør det endda også håndvasken sjovere og nemmere for børnene at huske.

Læs også: 8 myter om bakterier

3. Tør grundigt og husk håndpleje

Især ungerne kan godt være lige lovligt hurtige, når det kommer til at tørre hænderne efter håndvask. Men håndtørring er ikke et uvæsentligt element i den gode håndhygiejne.

Vinteren er nemlig hård ved hænderne, og især fugt kan skabe udtørring, små sår, rødmen og eksem på hænderne. Og det skal gerne undgås, for det gør, at hænderne bliver sværere at rengøre, og bakterier bedre kan sidde fast på dem. Og både børn og voksne skal huske at pleje hænderne med en god, velegnet creme, for at forebygge problemet.

4. Husk rengøring af fællesting

Især når sygdommen huserer, gør vi klogt i at huske at rengøring af de fællesting, som ellers kan undslippe vores almindelige rengøring. Telefonen, Ipad’en, fjernbetjeningen, skylleknappen på toilettet, stikkontakter, dørhåndtag og des lige skal også have en tur med rengøringskluden.

Væk med synlig snavs

Man skal selvfølgelig følge produktets vaskeanvisning, men de fleste ting vil kunne tåle en opvredet klud med sulfo på eller en vådserviet. Det handler ganske enkelt om at få rengjort overfladen for synligt snavs, så bakterier ikke kan leve der.

5. Luft ud

Udluftning er vigtigt, men når termometeret viser minusgrader, og blæsten får slud og regn til at slå mod ruderne, kan vi alligevel komme til at nedprioritere det. Men Især ved forkølelser og luftbårne virusser kan god udluftning faktisk gøre en stor forskel.

Det gælder hjemme, men især også i børnehaver og vuggestuer. Jo flere vi er tæt sammen, og jo mindre frisk luft vi får ind, jo større er risikoen for at smitte hinanden, hvis nogen er bærer af noget, der smitter gennem luften. Man bør lufte ud flere gange dagligt og mindst fem minutter ad gangen – det vil gøre en betragtelig forskel for smitterisikoen.

Søg læge! Når du er bekymret eller sygdom varer ved, og de simple råd ikke bremser, at I bliver ved med at smitte hinanden derhjemme. Man kan nemlig godt være bærer af nogle bakterier og virusser uden selv at være syg.

6. Drop fælleshåndklædet

I de fleste hjem hænger der bare ét håndhåndklæde på badeværelset, men i sygdomsperioder kan det være rigtig klogt, at hvert familiemedlem har sit eget. For selvom vi er grundige med håndvasken, så vil vi uvilkårligt tørre nogle bakterier og hudceller af i håndklædet, når vi tørrer hænder.

7. Huske lige rengøring af tandbørsten

Ligesom vi ofte deler håndklæde, deler mange familier også tandbørstekrus og tandpasta. Men når sygdom er en uvelkommen gæst, er tandbørste-området faktisk et godt sted at sætte ind. Ved smitsomme virusser som halsbetændelse eller omgangssyge kan det være et effektivt tip at skifte tandbørster eller koge dem og så for en stund bruge hver sin tandpasta og hvert sit tandbørstekrus.

8. Vask ved høje temperaturer og hyppigt

Når I er syge, så prøv at vaske tøj ved minimum 60 grader. Det er ikke alt tøj, der tåler det, men man kan måske prøve at lade det sarte tøj blive i skabet, mens influenzaen brager afsted. Hvis der er tale om omgangssyge eller for eksempel sengetøj med opkast på, så vask ved 90 grader, hvis materialerne kan tåle det. Og vask generelt sengetøj og tøj oftere under sygdom.

9. Drop iblødsætning

Hvis uheldet er ude, og der kommer opkast eller afføring på dynebetræk eller tøj, så tænk over at røre tøjet mindst muligt. Jo mindre, du rører, jo mindre smittespredning er der fare for. Så i stedet for et større skylleprojekt eller iblødsætning, så smid hellere bunken direkte i maskinen, giv det et ekstra langt skylleprogram og vask så ved højeste mulige temperatur.

10. Rengør legetøj og dimser med synligt snavs

Det legetøj, børnene bruger allermest, kan med fordel vaskes en gang om måneden for at minimere bakterier og at legetøjet kan være smittekilde. Under sygdom oftere. Alt det, der tåler det, såsom LEGO og plastiklegetøj, tøjdyr og nusseklude, kan komme i opvaskemaskinen eller vaskemaskinen på det varmeste program, og resten, såsom sarte bamser og trælegetøj, kan tørres af med en fugtig klud med sulfo på.

En tommelfingerregel

Det behøver ikke at være meget besværligt eller den store hovedrengøring. Tommelfingerreglen er, at hvis der sidder synligt snavs på, har mikroorganismer noget at leve af og bliver hængende og udgør smittefare længere.

11. Bliv hjemme

Det er nemmere sagt end gjort for mange, men hvis dit barn er rigtig sløjt, specielt hvis der pludseligt er opstået hoste, nysen og vandigt snot, er det tit et tegn på en virus eller infektion, og man gør derfor klogt i at holde barnet hjemme. Sygdom smitter tit før det er i fuldt udbrud og før feberen rigtigt viser sig.

48 timer

På samme måde findes der faktisk regler for mennesker, der arbejder i sundhedsvæsenet eller med fødevarer, om, at de skal være raske to døgn efter omgangssyge, før de må komme på arbejde, fordi man stadig kan smitte. Har man mulighed for det, kan det derfor være en god idé at blive hjemme 48 timer efter man har haft omgangssyge.

12. Skift tøj som det sidste, før du går på arbejde

Når de små pus er syge derhjemme, hænger de selvfølgelig ekstra meget på mor og far. Det betyder tit usynlige efterladenskaber af snot eller savl på trøjen på de voksne. Det kan derfor være en god idé at skifte blusen som det sidste, inden man suser afsted ud i omverdenen med følge af de usynlige baktusser, som man utilsigtet får videredistribueret.

 

Kilde: Elsebeth Tvenstrup Jensen, overlæge ved Central Enhed for Infektionshygiejne, Infektionsepidemiologi og forebyggelse ved Statens Serum Institut

Find flere gode råd på Bedrehygiejne.dk

Lime.dk og magasinet LIME udgives i samarbejde med Netto